Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16/5-8

J nr.             004-U18-433

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april stillet mig følgende spørgsmål 481 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 481:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan den stigende udflagning af danske vognmænd til bl. a. Tyskland, påvirker arbejdsmiljøet for chauffører og evt. medhjælpere?"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst, at det ikke er styrelsens opfattelse, at danske chauffører i væsentlig grad flytter med, når en dansk vognmandsvirksomhed etablerer et datterselskab i udlandet.

Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, der har oplyst følgende:

”Arbejdsmiljøloven gælder for arbejde, der udføres i Danmark. I det omfang chauffører ansat hos de udflagede vognmænd kører i Danmark, vil arbejdet være omfattet af de danske arbejdsmiljøregler.

I det omfang udflagningen medfører, at de udflagede vognmænd ikke længere er registreret i de danske registre, vil Arbejdstilsynet imidlertid have vanskeligt ved at planlægge kontrollen med disse vognmandsvirksomheder. Kun hvis Arbejdstilsynet tilfældigt møder vognmændene under tilsynsbesøg, er det muligt at gennemføre tilsyn.

Arbejdstilsynet vil som led i det eksisterende samarbejde i WG Enforcement, som er en arbejdsgruppe i EU-regi nedsat under SLIC (Senior Labour Inspectors Committee) tage kontakt til Tyskland for at høre, hvad de gør i forhold til danske virksomheder, som udflager til Tyskland.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen