Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             8. maj 2008

J. nr.           004-U18-000447

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 471 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 471:

”Ministeren bedes uddybe besvarelsen af § 20 spm. nr. S 1056 hvori det anføres, "at (det er værd at) bemærke, at presset på perronerne på Nørreport forventes reduceret med åbningen af Metro-cityringen, som generelt vil aflaste stationen".”

Svar:

Når Metrocityringen åbner, ventes en betydelig del af togpassagererne til Københavns centrum, som i dag benytter Nørreport Station, at stige om til metroen på enten Københavns Hovedbanegård eller Østerport for med denne at nå frem til det endelige bestemmelsessted og omvendt.

Analyser fra 2007 gennemført i tilknytning til Metrocityringen viser, at passagertallet på Nørreport kan forventes at falde med en størrelsesorden af 30 pct. på S-baneperronerne og 40 pct. på fjernbaneperronerne. 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen