Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. maj 2008

Dok.id        667051

J. nr.           004-018-437

  

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 465 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 465:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan manglen på lokoførere i dag påvirker togafviklingen, opgjort for såvel de enkelte trafikoperatører som for togart (S-tog, regionaltog, IC-tog, Lyntog, lokalbanerne, godstog m.v.)."

Svar:

 

Med henvisning til den indledende besvarelse af spørgsmål 465 oversendt den 8. maj fremsendes hermed besvarelsen vedrørende trafikoperatøren Arriva og vedrørende privatbanerne.

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Arriva Tog A/S og privatbanerne: Hovedstadens Lokalbaner, Lemvigbanen, A/S Lollandsbanen, A/S Hads-Ning Herreders Jernbane, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Lokalbanen og Nordjyske Jernbaner A/S. Jeg har ved svarfristens udløb modtaget følgende svar:

 

Arriva har oplevet, at manglen på lokoførere har påvirket Arriva’s togdrift i Danmark. Arriva har tidligere oplyst, at de ikke havde problemer endnu men snart kunne få det. Arriva har nu oplyst, at i foråret og forsommeren har manglen medført et stigende antal aflysninger. Arriva arbejder kortsigtet på optimering af eksisterende produktion for at undgå yderligere aflysninger.

 

Vestsjællands Lokalbaner oplyser, at der indtil medio 2007 var mangel på lokomotivførere, hvilket medførte en stor overarbejdspukkel på flere tusind timer, for at køreplanen kunne overholdes. Banen modtog i 2007 en del ansøgninger, og siden medio 2007 har der været nok lokomotivførere, til at kunne overholde køreplanen uden overarbejde. Ultimo 2007 var der nok lokomotivførere til, at man kunne påbegynde at afvikle de optjente overarbejdstimer.

 

Situationen for Vestsjællands Lokalbaner er nu, at der er de lokomotivførere, som der er behov for. Yderligere kan alle overarbejdstimer (som med udgangen af april 2008 ligger på 4.325 timer) afvikles inden årets udgang. Herefter vil den naturlige aldersmæssige afgang af lokomotivførere sørge for tilpasning af behov for antallet af lokomotivførere.

 

Nordjyske Jernbaner A/S oplyser, at de ikke på nuværende tidspunkt har behov for lokomotivførere, men alderssammensætningen er således, at der i løbet af efteråret og de næste år skal ansættes nye lokomotivførere.

 

Lokalbanen A/S har på følgende strækninger problemer som følge af lokomotivførermanglen:

 

Med henblik på at reducere driften svarende til det antal lokomotivførere som Lokalbanen har til rådighed, har Lokalbanen været nødsaget til fra den 1. oktober 2007 at indføre en nødkøreplan på Lille Nord strækningen. Nødkøreplanen har betydet færre afgange samt forlænget rejsetid.

 

Grundet lokomotivførermangel har Lokalbanen ikke haft mulighed for at gennemføre en planlagt køreplansudvidelse med højere frekvens og hurtigtog på Frederiksværkbanen. Køreplansudvidelsen er indtil videre forsinket mere end et år.

 

Med henblik på at reducere behovet for lokomotivførere er Gribskovbanen og Hornbækbanen blevet sammenlagt den 6. januar 2008. Sammenlægningen har reduceret Lokalbanens lokomotivførerbehov med 4 mand. Sammenlægningen har isoleret for Hornbækbanenes pendlere betydet en forringelse, fordi Hornbækbanens drift er reduceret fra 20 til 30 minutters drift i myldretiden. Dertil kommer, at korrespondancen med Kystbanen er blevet forringet.

 

I perioden 1. august 2007 – 30. april. 2008 har Lokalbanen som følge af lokomotivførermangel måtte aflyse 1.267 togafgange, hvoraf det har været muligt at erstatte de 407 togafgange med buskørsel. Begge situationer har medført store gener for Lokalbanens kunder.

 

Manglen på lokomotivførere har haft den konsekvens, at Lokalbanen af hensyn til afvikling af driften er blevet langt mindre fleksibel mht. at kunne imødekomme lokomotivførernes ønsker om afvikling af optjent firhed samt afholdelse af ferie- og fridage.

 

I perioden 1. august 2007 – 30. april 2008 har manglen på lokomotivførere udløst ca. 5.400 overarbejdstimer for Lokalbanens lokomotivførere. Omregnet til et fuldt år svarer omfanget af overarbejde for Lokalbanernes lokomotivførere til 5 årsværk, eller ca. 5 % af lokomotivførerarbejdsstyrken hos Lokalbaner A/S.

 

Jeg skal henholde mig til privatbanernes besvarelser.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen