Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. maj 2008

Dok.id        667051

J. nr.           004-018-437

  

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 465 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 465:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan manglen på lokoførere i dag påvirker togafviklingen, opgjort for såvel de enkelte trafikoperatører som for togart (S-tog, regionaltog, IC-tog, Lyntog, lokalbanerne, godstog m.v.)."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB som har oplyst, at når et tog aflyses på grund af lokomotivførermangel skyldes det i nogle tilfælde en reel mangel på et tilstrækkeligt antal lokomotivførere, medens det i andre tilfælde skyldes forsinkelser/aflysninger, som grundlæggende er forårsaget af andre årsager, som for eksempel signalfejl.

 

Ved en længerevarende uorden i trafikken bliver logistikken ødelagt således, at lokomotivførerne er andre steder, end de ifølge planen skulle være, hvorfor det kan blive nødvendigt at aflyse tog på grund af manglende lokomotivførere.

 

DSB kan oplyse, at det for Fjern- & regionaltogs vedkommende indtil dags dato har været nødvendigt at aflyse få tog, koncentreret omkring weekendproduktionen og primært på Sjælland. Således har kørslen mellem Østerport og Ringsted været aflyst på nogle få fredage, hvor standsningsmønsteret har været overflyttet til øvrige togsystemer.

 

Ligeledes har Kystbanen i enkelte tilfælde kørt med 20 minutters drift

lørdag og søndag, og endelig har der været enkelte aflysninger på grund af ”her og nu” opståede situationer på Lille Syd.

 

For S-togs vedkommende har manglen på lokomotivførere indtil dags dato kun påvirket trafikafviklingen på enkeltstående dage og i enkelte weekends. Der er ikke foretaget deciderede aflysninger af linjer, men mangel på lokomotivførere har betydet spredte aflysninger på de forskellige linjer på S-togsnettet.

 

Til DSB’s bidrag skal jeg tilføje følgende:

 

For godstog er der ingen indikationer for, at der skulle være problemer med mangel af lokoførere.

 

Jeg kan oplyse, at jeg har bedt privatbanerne fremskaffe de nødvendige oplysninger. Når departementet har haft lejlighed til at foretage den fornødne granskning af privatbanernes oplysninger, vil jeg vende tilbage med en endelig besvarelse af den del af spørgsmålet, som omhandler privatbanerne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen