|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8/5-08 J nr.            004-U18-429  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 15. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 463 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. april 2008 fra Boligselskabernes Landsforening vedr. regler for opstilling af brevkasseanlæg, jf. TRU alm. Del – bilag 285."
Boligselskabernes Landsforening udtrykker i brevet ønske om, at bestemmelserne om etablering af brevkasseanlæg i det ældre etagebyggeri inden udgangen af 2009 ændres, eller at fristen for etablering forlænges og dispensationsmulighederne udvides.
Baggrunden for henvendelsen er, at der efter vedtagelse af lov om postbefordring i 2004 samme år blev udstedt en bekendtgørelse om postvirksomhed og postbefordring, som blandt andet indeholder bestemmelser om, at der i etagebyggeri opført ifølge byggetilladelse udstedt før 1. januar 1974 skal etableres brevkasseanlæg i stueetagen eller ved indgangsdøren senest med udgangen af 2009.
Bestemmelserne i bekendtgørelsen udmønter den forligsaftale om postbefordring, som ved lovens vedtagelse blev indgået mellem regeringspartierne, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det radikale Venstre og Kristendemokraterne.
Bestemmelserne om regler for brevkasser i nyere byggeri blev indført ved en ændring af postloven vedtaget 31. marts 1971. I bekendtgørelse af 12. januar 1972 blev grænsen for, hvad der skulle anses for nyere etagebyggeri fastlagt til etagebyggeri opført ifølge byggetilladelse udstedt efter 1. januar 1974.
Med den nye postlovgivning i 2004 blev denne forskelsbehandling mellem nyere og ældre etagebyggeri ophævet, således at post til modtagere i alle etageejendomme fra 1. januar 2010 bliver leveret til brevkasseanlæg.
Baggrunden for de oprindelige bestemmelser om brevkasseanlæg var hensynet til omkostningerne ved opretholdelsen af den landsdækkende postomdeling.
Hensynet til opretholdelse af en landsdækkende postbetjening kræver, at omkostninger ved den arbejdskraftkrævende omdeling begrænses, hvor det er muligt. Omdeling af post til brevkasseanlæg i stueetagen i etagebyggeri sparer tid og dermed omkostninger i forhold til omdeling til brevindkast i de enkelte boligers indgangsdøre på hver etage.
Det kan tilføjes, at lettere adgang til aflevering af post naturligvis også vil gavne de konkurrerende virksomheder, der lige som Post Danmark får lettere ved at aflevere post til modtagerne.
Med hensyn til arbejdsmiljøaspektet oplyser Post Danmark, som Færdselsstyrelsen har indhentet et bidrag fra, at virksomheden har vanskeligt ved at rekruttere medarbejdere til omdeling af post i byerne, og at udsigten til det hårde arbejde og risikoen for nedslidning ved omdeling i etageejendomme af mange angives som væsentlige årsager til at fravælge muligheden for ansættelse som postbud. Jeg kan tilføje, at overvejelserne i Sverige om retningslinier for brevkasser også hviler på blandt andet arbejdsmiljøproblemer og nedslidning af medarbejderne.
Med den udbredte automatisering af postsorteringen vil det almindelige postbud tilbringe det meste eller hele sin arbejdstid med decideret omdeling, hvor postbudet tidligere brugte noget af arbejdstiden på sortering af post inden omdeling. Den fysiske belastning af den enkelte medarbejder er altså gradvis blevet forøget.
Med hensyn til de praktiske vanskeligheder ved at opsætte brevkasseanlæg i ældre etagebyggeri oplyser Post Danmark, at mange boligforeninger, ejerforeninger og andelsboligforeninger allerede er i gang med at opsætte brevkasseanlæg efter bekendtgørelsens bestemmelser.
Hvor forholdene umiddelbart synes at gøre det vanskeligt at etablere brevkasseanlæg, foretager Post Danmark sammen med repræsentanter for den pågældende ejendom en konkret vurdering og anviser løsningsmuligheder inden for bekendtgørelsens rammer. Denne fremgangsmåde er aftalt med Færdselsstyrelsen.
Færdselsstyrelsen inddrager Kulturarvsstyrelsen i de tilfælde, hvor en bygning er fredet, eller stadsarkitekten, hvor en bygning er erklæret bevaringsværdig.
Det er Færdselsstyrelsens erfaring, at der i hvert tilfælde kan findes en løsning, der opfylder bekendtgørelsens krav, og som er hensigtsmæssig for såvel postmodtagerne som Post Danmark. Det har derfor indtil nu ikke været nødvendigt for Færdselsstyrelsen at give dispensation for bestemmelserne.
Endelig anfører Boligselskabernes Landsforening et skøn over udgifterne ved etablering af brevkasseanlæg, som i gennemsnit skulle medføre udgifter pr. afleveringssted pÃ¥ 1.200 kr. Resultatet af det udredningsarbejde, der lÃ¥ til grund for lov om postbefordring, blev nedfældet i en rapport – â€Overvejelser om fremtidens postpolitikâ€, Trafikministeriet, 2003. I rapporten ansættes den gennemsnitlige udgift pr. afleveringssted til kr. 490,00 i 2004-priser.
Jeg er på denne baggrund ikke indstillet på at tage initiativ til at ændre de gældende regler om, at der skal etableres brevkasseanlæg i det ældre etagebyggeri inden udgangen af 2009, idet væsentlige hensyn taler for ordningen, herunder hensynet til postbudenes arbejdsmiljø og hensynet til nem og effektiv postomdeling til beboerne i etagebyggeri.
Endelig kan jeg oplyse, at postmodtagere, som er bevægelseshæmmede eller handicappede, og derfor ude af stand til selv at tømme deres brevkasse, har krav på et få posten omdelt direkte til boligen.
Med venlig hilsen
Carina Christensen