|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. april 2008 J. nr.          004-U18-000428 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 10. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 454 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Hvad kan ministeren oplyse om arbejdet med at fÃ¥ de resterende 9 tyske ice-togsæt pÃ¥ danske skinner, og hvad vil en indførelse af disse tog betyde for statens kontrakt med DSB samt for den planlagte, men forsinkede, udfasning af de blÃ¥malede regionaltog?â€
Jeg har sendt spørgsmålet videre til DSB, som oplyser, at der på nuværende tidspunkt ikke pågår konkrete drøftelser med Deutsche Bahn vedr. muligheden for at indgå samarbejdsaftale om yderligere ICE-TD tog.
I efteråret 2007 indgik DSB en samarbejdsaftale med Deutsche Bahn, som indebærer, at DSB's internationale trafik blev tilført 10 moderne og komfortable tyske ICE-TD togsæt, som i et vist omfang også tjener indenlandske opgaver. Den 9. december 2007 blev ICE-TD togene indsat i trafikken direkte fra København og Århus til Berlin via Hamburg. DSB indhøster for tiden drifts- og kundemæssige erfaringer med de pågældende tog, og først derefter vil der blive taget stilling til en eventuel udvidelse af samarbejdet med Deutsche Bahn.
DSB er på nuværende tidspunkt ikke bekendt med, hvor mange yderligere togsæt man i givet fald ville kunne indgå aftale omkring. DSB skal derfor også beklage, at andre oplysninger er fremgået af dagspressen.
Da der ikke foreligger nogen aktuelle planer om at leje yderligere tog, er det heller ikke afklaret, hvilken effekt dette ville rumme for opfyldelse af trafikkontrakten.
Med venlig hilsen
Carina Christensen