Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. april 2008

Dok.id       

J. nr.           453-6

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 453 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 453:

”Ministeren bedes vurdere den idé til forebyggelse af spøgelsesbilisme, som fire gymnasieelever har fremsendt, jf. TRU alm. del - bilag 272 og samtidig bedes ministeren oplyse, hvordan arbejdet med forebyggelse af spøgelsesbilisme skrider frem”.

Svar:

I det forløbne år har der været meget opmærksomhed omkring spøgelsesbilisme. Vejdirektoratet har fået flere end 400 henvendelser i denne sag. De fleste henvendelser indeholder forslag til indgreb for at stoppe spøgelsesbilister, og jeg synes, det er overordentligt positivt med de mange idéer.

Jeg lægger vægt på, at vi tager problemet med spøgelsesbilister alvorligt, og at vi løbende søger efter forbedringer på ramperne. Derfor anmodede jeg i efteråret Vejdirektoratet om at gennemgå samtlige frakørsler på motorvejsnettet for at se, om der er forbedringsmuligheder, der kan reducere antallet af spøgelsesbilister. Besigtigelsen af de flere hundreder tilslutningsanlæg er gennemført, og der er blevet foretaget små forbedringer, hvor det umiddelbart var muligt. Vejdirektoratet er i gang med at vurdere det indsamlede materiale og udarbejde en samlet redegørelse til mig. Den vil både indeholde resultatet af besigtigelsen og omtale en række tiltag, som er fremsendt fra trafikanter, firmaer m.v. Redegørelsen forventes at ligge klar om en måneds tid.

Gymnasieeleverne fra Vejle foreslår, at der opsættes en fotocelle på venstre side af alle biler. Denne fotocelle skal kommunikere med en refleks, der opsættes på en pæl på alle frakørselsramper. Når en bil dernæst kører ned ad en rampe i den forkerte retning, vil fotocellen kortslutte det elektriske system i bilen. Som det fremgår, vil den beskrevne løsning forudsætte, at alle køretøjer får påmonteret fotocellen med tilhørende kortslutningssystem, samt at alle ramper udstyres med reflekser.

De studerende skriver, at deres system kan finansieres med en brugerbetaling på 1200 kr. pr. bil. Forslaget vil i givet fald indebære en anlægsteknisk investering, hvis det skal gennemføres konsekvent på samtlige ramper. Forslaget indgår – sammen med en lang række andre forslag – i den undersøgelse, som Vejdirektoratet er i færd med vedrørende yderligere mulige tiltag i forhold til indsatsen mod spøgelsesbilister.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen