Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. april 2008

J nr.             004-U18-419

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 451 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 451:

 

Vil Ministeren tilsende udvalget en opgørelse over antal flyforsinkelser som følge af indkøringsvanskeligheder med indførelse af det nye flyvekontrolsystem, der blev taget i brug natten mellem den 28. og 29. december, opgjort på månedsbasis samt oplyse, hvornår systemet ventes fuldt indkørt?

Svar:

 

Natten mellem den 28. og 29. december 2007 tog Naviair sit nye flyvekontrolsystem i brug. Naviair forventede en indkøringsperiode på 3 måneder, og indkøringen var nøje tilrettelagt i overensstemmelse med Naviairs overordnede prioritering: Sikkerhed, kapacitet og effektivitet.

 

Kapaciteten, dvs. antallet af luftfartøjer som Naviair kan håndtere inden for et afgrænset luftrum i en bestemt periode, var fra idriftsætningstidspunktet reduceret og skulle herefter hæves gradvis. Det skal i den forbindelse understreges, at kapaciteten styres ved et overordnet, fastsat kapacitetsloft kombineret med en konkret kapacitetsbeslutning fra den vagthavende flyveleder.

 

Fra idriftsætningstidspunktet fastsattes kapacitetsloftet til 60 % af den normale kapacitet. Den 25. januar 2008 skulle loftet have været hævet til 70-80 %. Dette skete ad 2 omgange, nemlig til 70-75 % den 30. januar 2008 og til 80 % den 5. marts 2008. Den 31. marts 2008 skulle loftet have været hævet til den normale kapacitet, og det forventer Naviair at kunne gøre i slutningen af april 2008.

 

Forud for idriftsætningstidspunktet estimerede Naviair den gennemsnitlige forsinkelse i 1. kvartal af 2008 til 5 minutter pr. operation som følge af den nedsatte kapacitet. Den faktiske gennemsnitlige forsinkelse har i 1. kvartal været

·         Januar 5,75 minutter pr. operation (en route),

·         Februar 4,72 minutter pr. operation (en route),

·         Marts 3,38 minutter pr. operation (en route).

Den faktiske gennemsnitlige forsinkelse i 1. kvartal af 2008 har været 4,62 minutter pr. operation (en route).

Naviair har oplyst, at man forventer at kunne hæve kapacitetsloftet til den normale kapacitet i slutningen af april 2008. Den normale kapacitet for Naviairs nye flyvekontrolsystem vil – sammenlignet med Naviairs gamle system - ikke nødvendigvis være den samme for alle dele af det danske luftrum.  

 

Naviair har endvidere oplyst, at man fortsætter det planlagte arbejde med at udvikle det nye system, luftrum og procedurer, således at der på sigt opnås en højere kapacitet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen