Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. april 2008

J nr.             453-2

 

 

Trafikudvalget har i brev af 9. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 446 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 446:

"Ministeren bedes redegøre for udbredelsen af rumleriller på vejene samt komme med et kvalificeret bud på, i hvor mange tilfælde en større udbredelse kunne have forhindret ulykker og dermed have reddet menneskeliv det sidste år."

Svar:

Brugen af rumleriller er en relativt ny foranstaltning i Danmark og derfor indtil videre ikke særligt udbredt. Den præcise udbredelse er ikke kendt, da der i lighed med andre former for vejudstyr og trafiksikkerhedstiltag ikke findes en samlet regi­strering omfattende både stats- og kommuneveje.

Jeg er bekendt med, at der for 3-4 år siden blev etableret rumleriller på enkelte af de daværende amtsveje. Nogle af disse veje er i dag statsveje, og derudover begyndte Vejdirektoratet i 2007 at etablere nye rumleriller på foreløbig 100 km statsvej.

Der er næppe nogen tvivl om, at større udbredelse af rumleriller kan forventes at have en positiv trafiksikkerhedsmæssig effekt. Udenlandske erfaringer tyder på en ganske betydelig trafiksikkerheds­mæssig effekt af rumleriller. En foreløbig evaluering, som Frederiksborg Amt i sin tid udarbejdede af et forsøg med rumleriller på Isterødvejen, viste ligeledes en meget markant nedgang i antallet af ulykker efter etablering af rillerne.

Det er imidlertid ikke muligt at sige præcist, hvor mange ulykker, der kunne være undgået med en større udbredelse af rumleriller. Det skyldes blandt andet, at man ikke uden videre kan etablere rumleriller på alle veje.

Især to faktorer afgør, om det er hensigtsmæssigt at anvende rumleriller på en bestemt vejstrækning.

For det første skal vejene have en tilstrækkelig bredde. Det at køre på rillerne skal være en undtagelse. Hvis man etablerer rumleriller på veje, der er så smalle, at bilisterne jævnligt kører på rillerne, vil man med stor sandsynlighed svække den advarende virkning.

For det andet medfører rumleriller støjgener, og derfor har man hidtil været tilbageholdende med at etablere rumleriller i nærheden af bebyg­gelse. Vejdirektoratet har dog i samarbejde med det daværende Frede­riksborg Amt udviklet en ny type rumleriller, der afgiver forholdsvis lidt støj til omgivelserne, hvilket åbner mulighed for en større udbredelse af foranstaltningen.

På trods af disse begrænsninger vil der uden tvivl være et stort trafiksikker­hedsmæssigt potentiale i at etablere rumleriller på en større del af det danske vejnet. Etablering af rumleriller vil derfor også blive anbefalet i de vejregler for planlægning og projektering af veje i åbent land, som er under udarbejdelse. En foreløbig udgave af disse vejregler, hvori rumlerillerne og deres fordele er ud­førligt beskrevet, er allerede nu tilgængelig for vejbestyrelserne på vejreglernes hjemmeside www.vejregler.dk (hæfte 3 og hæfte 3x om tværprofiler).

På de kommunale veje vil det naturligvis være kommunernes ansvar at etablere rillerne i det omfang, kommunerne finder det hensigtsmæssigt. For statsvejenes vedkommende kan jeg bekræfte, at Vejdirektoratet er opmærksom på rumleriller som en effektiv foranstalt­ning i det ulykkesbekæmpende arbejde.

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen