|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. juni 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-418  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. april stillet miljøministeren og mig følgende spørgsmål 441 (TRU alm. del), som jeg hermed besvarer på begge ministres vegne.
"Ministrene bedes kommentere henvendelse af 3. april 2008 fra Rådet for Bæredygtig Trafik vedr. satsning på bedre kollektiv trafik, jf. TRU alm. del - bilag 262."
I Rådet for Bæredygtig Trafiks sammenligning af kapaciteten for motorveje og jernbaner forudsættes den aktuelle belægningsgrad for biler i bolig-arbejdsstedstrafik at gælde, mens det forudsættes, at tog på jernbanen vil være fyldte - også efter at der er indsat mange flere tog.
Togene bliver ikke automatisk fyldt, som det indikeres af Rådet for Bæredygtig Trafiks sammenligning, idet trafikanter ikke automatisk flytter fra bil til tog, når der indsættes flere tog.
Rådet for Bæredygtig Trafik foreslår at droppe alle nye store veje og vejudvidelser. Dette er ikke regeringens politik. Det handler ikke om enten bane eller vej men om både og. Jeg vil dog gerne understrege, at regeringen i den kommende investeringsplan vil styrke den kollektive trafik markant.
Samtidig skal den fremtidige byudvikling i højere grad end hidtil understøtte den kollektive trafik. En generelt tættere byudvikling i de mange lidt større danske byer vil samtidig bidrage til en større tilgængelighed til den kollektive trafik, danne grundlag for mere livskraftige byer og gøre, at trafikken vil bidrage mindre til klimaændringer.
Carina Christensen