|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29/4-08 J nr.            004-U18-414  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 437 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at elmotoren er langt mere effektiv end forbrændingsmotoren, som WWF pÃ¥stÃ¥r, jf. vedlagte artikel "Elbiler er vejen frem, mener miljøfolk" fra Ã…rhus Stiftstidende den 3. april 2008?â€
Det er korrekt, at elmotoren har en væsentligt højere virkningsgrad end den konventionelle forbrændingsmotor.
Energistyrelsen har i januar 2008 udgivet en ny rapport â€Alternative drivmidler i transportsektoren†udarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe, hvori de forskellige teknologispor behandles. I denne rapport regnes der med en virkningsgrad for motoren i elbiler pÃ¥ 0,79 elbiler og en virkningsgrad pÃ¥ henholdsvis 0,21 0g 0,16 for motorerne i konventionelle diesel- og benzinbiler.
Elmotorens samlede effektivitetsfordel afhænger dog af hele energisystemet fra råstof og el-produktion til omsat mekaniske energi ved hjulet. I Energistyrelsens rapport når man således frem til, at den samlede virkningsgrad for elbiler er 30 procent, mens det tilsvarende tal for konventionelle diesel- og benzinbiler er henholdsvis 19 procent og 14 procent.
Med venlig hilsen
Carina Christensen