Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. januar 2008

J. nr.           004-U18-277

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  : 43 d

 

”Hvilke danske landanlæg er der tale om, og hvad er udgiften til dem?”

 

Svar:

 

 

 
Som en del af aftalen om en fast forbindelse over Femern Bælt skal Danmark sikre, at jernbanestrækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn er elektrificeret senest ved forbindelsens åbning. Ydermere skal jernbanen fra Vordingborg til Storstrømsbroen samt fra Orehoved til Rødbyhavn være udbygget til dobbeltspor senest ved fobindelsens åbning.

 

For så vidt angår vejanlæg skal Danmark sikre, at vejforbindelsen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn mindst er udbygget til en firesporet motortrafikvej senest ved forbindelsens åbning. Hele strækningen er i dag firesporet motorvej.

 

De skønnede anlægsomkostninger for de danske landanlæg er inden gennemførelse af VVM-undersøgelser anslået til i størrelsesordenen 7 mia. kr.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen