Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. januar 2008

J. nr.           004-U18-277

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. oktober 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  : 43 a

 

”Hvorfor kan Tyskland vente 7-8 år, efter broen er etableret, med at etablere landanlæggene. Vil det ikke forringe udnyttelsen af investeringerne i broen?”

Svar:

 

Af aftalememorandummet af 29. juni 2007 om en fast forbindelse over Femern Bælt fremgår det, at udbygningen af de tyske vejanlæg skal være afsluttet senest ved åbningen af den fast forbindelse.

 

Ydermere skal jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden være elektrificeret senest ved broens åbning.

 

Derudover følger det af aftalen, at Tyskland er forpligtet til at sikre en tilstrækkelig kapacitet på jernbanestrækningen mellem Bad Schwartau og Puttgarden, frem til strækningen er udbygget til dobbeltspor senest 7 år efter åbningen af den faste forbindelse.

 

Investeringerne i den faste forbindelse vurderes ikke at blive forringet af, at de tyske jernbaneanlæg senest er udbygget til dobbeltspor syv år efter åbningen af den faste forbindelse.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen