Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. april 2008

Dok.id       

J. nr.           101-83

  

 

Trafikudvalget har i brev af 3. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 429 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 429:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 31. marts 2008 fra Københavnertunnelen ApS vedr. OPP-Pilotprojekt på Motorring 2 Øst og Cityterminal, jf. TRU alm del – bilag 256."

Svar:

 

Henvendelsen fra Københavnertunnelen ApS vedrører anlæg af en sekssporet Motorring tunnel (Motorring 2 Øst) om København under jorden fra Helsingørmotorvejen E47/E55 nord til Nordhavnen og videre under Københavns havn til Amagermotorvejen. I tillæg hertil foreslås bygget en undersøisk terminal under bunden af havnen mellem Operaen og Skuespilhuset som et selvstændigt OPP-projekt.

Havnetunnelanlægget tænkes finansieret som BOT eller OPP, og udgifterne har Københavnertunnelen ApS beregnet til ca. 20 mia. kr. i anlægsomkostninger. Hertil kommer ca. 70 mio. kr. i årlige drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.

I Infrastrukturkommissionens anbefalinger indgår bl.a. at mulighederne for etablering af en højklasset østlig forbindelsesvej i form af eksempelvis en havnetunnel eller lignende mellem de nordlige og sydlige indfaldskorridorer med henblik på at aflaste den indre by for trafik undersøges nærmere. Kommissionen anfører i den forbindelse, at et konkret projekt i givet fald vil skulle sammentænkes med eventuelle lokale initiativer.

Infrastrukturkommissionen anbefaler endvidere, at der foretages en systematisk vurdering af konkrete OPP-pilotprojekter, hvor dette er hensigtsmæssigt. Blandt projekter, som foreslås overvejet, er bl.a. en østlig forbindelsesvej i Hovedstadsområdet, f.eks. i form af en havnetunnel.

Som opfølgning på Infrastrukturkommissionens rapport er regeringen i gang med at lave en ny transportinvesteringsplan. I forbindelse med dette arbejde vil anbefalingerne fra Infrastrukturkommissionen blive gennemgået, herunder ovennævnte anbefalinger vedrørende en østlig forbindelsesvej.

På den anden side er det vigtigt at være opmærksom på, at det af Københavnertunnelen ApS foreslåede projekt er et meget omfattende og omkostningstungt projekt.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen