|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. maj 2008 J nr.            402-16  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 428 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel â€Stammekrig pÃ¥ Sjelle Mark†fra JP Ã…rhus den 30. marts 2008 og herunder vurdere, om lovgivningen pÃ¥ omrÃ¥det er klar nok, nÃ¥r konflikten tilsyneladende kan fortsætte i Ã¥rtier.â€
Sagen, der omtales i artiklen, drejer sig om retten til at benytte nogle private fællesveje beliggende på en landejendom, som Knud Storgård Sørensen købte i i 1979. Vejene fører til to skove. Den ene vej ligger tæt på ejendommens bygninger, mens den anden vej ligger mellem ejendommens bygninger.
Retten i Århus fastslog i 1985, at ejerne af skovlodder i Møllehovedskoven og i Sjelle Storskov har vundet hævd (aldertidshævd) på at kunne benytte vejene på Knud Storgård Sørensens ejendom som adgangsvej til deres skovlodder. Dommen blev stadfæstet af Vestre Landsret i 1998.
Gennem årene har forskellige forslag til at omlægge færdslen over Knud Storgård Sørensens ejendom været drøftet mellem sagens parter, men der har ikke været enighed om, hvor vejene i så fald skal gå eller om anlægget af de nye veje og finansieringen heraf.
Galten Kommune har den 27. marts 2003 godkendt en ansøgning fra Knud StorgÃ¥rd Sørensen til at omlægge den ene af vejene pÃ¥ vilkÃ¥r af, at Knud StorgÃ¥rd SøÂrensen over for kommunen fremlægger et nøjere projekt for vejen til endelig godkendelse. SÃ¥ vidt ministeriet er orienteret, beror sagen fortsat herpÃ¥.
De særlige regler, der gælder om private fællesveje på landet, findes i lov om private fællesveje, §§ 14 – 20.
Disse regler bygger på den forudsætning, at private fællesveje på landet er privat ejendom, og at forholdene på disse veje aftales mellem vejens ejer eller ejere og de vejberettigede brugere af vejen. Den retlige regulering af private fællesveje på landet omfatter som udgangspunkt kun den nødvendige regulering med henblik på at kunne varetage de få offentlige interesser, der er på disse veje. Reglerne giver dog kommunen mulighed for i en række tilfælde at optræde som voldgiftsinstans til løsning af private tvister mellem de vejberettigede.
Kommunen kan sÃ¥ledes efter loven tage stilling til de privates udlæg af nye veje, istandsættelse og vedligeholdelse samt nedlæggelse eller omlægning af veÂjene.
Kommunen kan derimod ikke tage stilling til de aftaler, der er baggrunden for vejen. Loven giver således ikke kommunen mulighed for at eksempelvis at kræve en vej anlagt, ligesom kommunen heller ikke kan regulere færdslen eller færdslens art på disse veje.
Det er mit indtryk, at de fleste private fællesveje pÃ¥ landet administreres af de private parter, uden at kommunen bliver inddraget. Og det er kun i ganÂske fÃ¥ sager, at vi ser sÃ¥ langvarige og tilsyneladende uforsonlige interesseÂkonflikter som i sagen fra Sjelle.
Bortset fra en enkelt afgørelse om aktindsigt har ministeriet, herunder VejdiÂrektoratet, ikke været uenig i Galten Kommunes hÃ¥ndtering af denne vanÂskelige sag. Hvorvidt Galten Kommune eventuelt mÃ¥tte have handlet ansvarspÃ¥dragende i denne sag, er det i sidste ende domstolene, der i givet fald skal tage stilling til.
Med hensyn til hævdreglerne skal jeg henvise til, at Vestre Landsret den 12. august 1998 har stadfæstet, at lodsejerne til skovlodder i Møllehovedskoven og Sjelle Storskov har erhvervet ret (aldertidshævd) til at benytte den vej, der går over Knud Storgård Sørensens ejendom, som adgangsvej til deres skovlodder. Galten Kommune har derfor lovligt kunnet administrere denne vej som privat fællesvej.
Jeg fuld tillid til domstolenes afgørelser vedrørende hævdreglerne. Den konkrete sag i Sjelle giver mig derfor ikke anledning til konkret at overveje ændringer i den mÃ¥de, hævdreglerne anÂvendes pÃ¥ vejomrÃ¥det.
Med venlig hilsen
Carina Christensen