|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. april 2008 Dok.id       661122 J. nr.          004-u18-409  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 426 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvordan vil regeringen sikre sig, at de danske passagerer ikke risikerer at blive hacket og få tømt deres rejsekortkonto, fordi den anvendte RFID teknologi er usikker?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Metroselskabet, der oplyser, at sikkerheden i forbindelse med anvendelse af rejsekort baserer sig på flere forskellige elementer. Den påståede hacking berører blot et af disse elementer.
DSB og Metroselskabet har fra Rejsekort A/S fået oplyst, at der tilsyneladende er et element i rejsekortets Mifare chip, som har været udsat for hacking. Mifare chippen findes i nogle af de mest anvendte chipkort på verdensplan og kan bruges til mange forskellige formål. Mifare chippen anvendes i det danske rejsekortsystem, ligesom det anvendes i andre landes rejsekortsystemer, herunder det hollandske.
Det er først og fremmest en opgave for leverandøren af rejsekort-systemet samt
producenten af Mifare chippen, at sørge for, at chippen er sikker at benytte til alle sine anvendelser, herunder rejsekort.
Ifølge DSB og Metroselskabet er det Rejsekort A/S' vurdering, at den i den hollandske sag omtalte hacking i sig selv ikke udgør nogen væsentlig sikkerhedsmæssig risiko for det danske rejsekortsystem.
Carina Christensen