Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             17. april 2008

Dok.id        661122

J. nr.           004-u18-409

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 426 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 426:

 

"Hvordan vil regeringen sikre sig, at de danske passagerer ikke risikerer at blive hacket og få tømt deres rejsekortkonto, fordi den anvendte RFID teknologi er usikker?"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Metroselskabet, der oplyser, at sikkerheden i forbindelse med anvendelse af rejsekort baserer sig på flere forskellige elementer. Den påståede hacking berører blot et af disse elementer.

 

DSB og Metroselskabet har fra Rejsekort A/S fået oplyst, at der tilsyneladende er et element i rejsekortets Mifare chip, som har været udsat for hacking. Mifare chippen findes i nogle af de mest anvendte chipkort på verdensplan og kan bruges til mange forskellige formål. Mifare chippen anvendes i det danske rejsekortsystem, ligesom det anvendes i andre landes rejsekortsystemer, herunder det hollandske.

 

Det er først og fremmest en opgave for leverandøren af rejsekort-systemet samt

producenten af Mifare chippen, at sørge for, at chippen er sikker at benytte til alle sine anvendelser, herunder rejsekort.

 

Ifølge DSB og Metroselskabet er det Rejsekort A/S' vurdering, at den i den hollandske sag omtalte hacking i sig selv ikke udgør nogen væsentlig sikkerhedsmæssig risiko for det danske rejsekortsystem.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen