Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1349 København K

Dato             16. april 2008

J. nr.           004-u18-000406

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 417 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 417:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor overhalingssporet ved Tommerup, hvor der er tale om en stigning i anlægsudgifterne fra 67,5 mio. kr. i 2007 til 88,6 mio. kr., har dårligere trafikale og samfundsmæssige gevinster, end den niveaufrie skæring i Taulov, hvor der er tale om en stigning i anlægsomkostningerne fra 15,5 mio. til 42,0 mio. kr.”

Svar:

Forskellen mellem de to projekter er, at en tidsmæssig koordinering af anlæg af overhalingssporet ved Tommerup med Banedanmarks generelle fornyelse af signalanlæggene, vil kunne billiggøre etablering af overhalingssporet. Derved er det muligt at spare penge ved at udsætte gennemførelsen af projektet. Det samme gør sig ikke gældende for anlæg af en vejbro ved Taulov.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen