Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             03. januar 2008

J nr.             004-u18-281  

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 30. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål 41 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 41:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. oktober 2007 fra Knud Hyldahl, Give vedr. anvendelse af rapsolie istedet for diesel, jf. 2007-08, 1. samling, TRU alm. del - bilag 39.”

 

 

 

Svar:

 

Det er korrekt, som Knud Hyldahl nævner i sin henvendelse, at en konventionel dieselmotor kan ombygges således, at den kan køre på rapsolie.  

Anvendelse af rapsolie har potentiale til at reducere CO2 udslippet, idet kulstoffet i dieselen kommer fra planter, der netop har optaget kulstoffet fra CO2 i luften. Der er dog ikke tale om, at anvendelse af rapsolie som brændstof er CO2-neutralt, da der i forbindelse med dyrkning af raps og presning af olie vil være forhold, der bidrager til et netto CO2 udslip.

Hvad angår forureningen, foreligger der ingen afklarende dokumentation for hvilke egenskaber, der gælder for rapsolie. Det er således heller ikke dokumenteret, hvilken indflydelse det pågældende brændstof har på motorens og efterbehandlingsudstyrets holdbarhed. Endelig gælder det, at motorgarantier ofte bortfalder ved kørsel på rapsolie.  

For at fremme brugen af rapsolie og biodiesel har regeringen iværksat en forsøgsordning, som Færdselsstyrelsen administrerer, og som løber fra 2007-2009. Der er afsat 60 mio. kr. til forsøget, og formålet er at indhente erfaringer med anvendelsen af både rapsolie og biodiesel, hvad angår selve driften og forureningen.   

 

 

 

 

 

Desuden har regeringen varslet, at der indføres et påbud om, at 5,75 pct. af det samlede brændstofsalg i 2010 skal bestå af EU certificeret biobrændstof. Målet er, at andelen af EU certificerede biobrændstoffer til transport forøges til 10 pct. i 2020.

 

Regeringen har således en vilje til at reducere CO2 udslippet fra transportsektoren.

 

Med hensyn til spørgsmålet om anvendelse af rapsolie i DSB’s dieseltog, er DSB blevet bedt om en vurdering heraf. Når DSB’s udtalelse foreligger, vil jeg orientere udvalget herom.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen