Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 409 (Alm. del), som Folketingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2008.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 409 (Alm. del) fra Folketingets Trafikudvalg:
â€Ministrene bedes kommentere vedlagte henvendelse fra en københavnsk Taxa chauffør samt ligeledes vedlagte artikel "Stop pirattaxier", der er blevet bragt i Taxa Bladet og i den forbindelse oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at komme problemet med pirattaxier til livs.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelser fra Transportministeriet og Rigspolitiet, hvortil der henvises.
Transportministeriet har oplyst:
â€Problemet med â€pirattaxier†i det københavnske natteliv, dvs. ulovlig personbefordring i almindelige personbiler, har i fjor været rejst flere gange fra sÃ¥vel erhvervets side som fra politisk hold. I folketingssamlingen 2006/2007 er der sÃ¥ledes besvaret to spørgsmÃ¥l stillet i henhold til forretningsordenens § 20 om henholdsvis definitionen pÃ¥ â€pirattaxier†og straffen for denne kørsel, jf. spørgsmÃ¥l nr. S 3493 og S 3494 stillet af folketingsmedlem Kim Christiansen (DF).
Problemet med â€pirattaxier†er ikke et isoleret københavnsk fænomen, men finder ogsÃ¥ sted i andre større byer i Danmark og i andre landes hovedstæder. Problemet opstÃ¥r, fordi et meget stort antal mennesker skal hjem pÃ¥ samme tid fredag og lørdag nat og det pÃ¥ tidspunkter, hvor mange andre offentlige transportmidler er indstillet eller har reduceret drift.
Transportministeriet har af Storkøbenhavns Taxinævn fået oplyst, at nævnet i foråret 2007 i samarbejde med taxichauffører i Storkøbenhavn har fremsendt indberetninger til Københavns Politi med detaljerede oplysninger om pirattaxier og deres tilholdssteder samt anmodet politiet om at gribe ind over for disse. Herudover har taxinævnet bragt advarsler om brug af pirattaxier på sin hjemmeside (www.taxinaevn.dk) og pr. 1. juni 2007 foretaget en væsentlig forhøjelse af starttaksterne for at køre med taxi fredag og lørdag nat, således at flest mulige vognmænd og chauffører bliver interesserede i at køre på disse tidspunkter.
Disse initiativer fra taxinævnets side er taget med henblik pÃ¥, at der vil ske et fald i antallet af pirattaxier i Storkøbenhavn, selvom det nok heller ikke i dette tilfælde skønnes at ville være muligt at bringe antallet af pirattaxier helt til ophør hverken ved at forhøje antallet af taxitilladelser eller ved at indføre vagtordninger mv.â€
Â
Rigspolitiet har oplyst:
â€Der foreligger ikke en klar og entydig definition af begrebet â€pirattaxaerâ€, men der hentydes formentlig til kørsel, der udføres i strid med bestemmelserne i taxalovgivningen og de dertil hørende bekendtgørelser.
Politikredsene har i det daglige arbejde opmærksomheden henledt pÃ¥ problemet. Der er ikke et talmæssigt belæg for at udtale sig om udviklingen pÃ¥ omrÃ¥det, idet politiet ikke foretager en særskilt registrering af lovovertrædelser begÃ¥et i forbindelse med anvendelse af â€pirattaxaerâ€.
Københavns Politi har specifikt oplyst, at man er opmærksom pÃ¥ problemet. I praksis kan det af bevismæssige grunde være vanskeligt at gennemføre sagerne til fældende dom, idet ingen af de personer, der befinder sig i â€pirattaxienâ€, normalt ønsker at medvirke til en opklaring af sagen.â€
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 30. april 2007 af spørgsmål nr. S 3469 fra medlem af Folketinget Kim Christiansen (DF).