Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23.  april 2008

Dok.id        658027

J. nr.           004-u18-399

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 405 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 405:

 

”Kan ministeren oplyse, hvor stor en relativ del, priserne på periodekort i den kollektive trafik i København, Århus og Odense under ét henholdsvis hver for sig, er i forhold til BNP pr. capita og hvor det lægges til grund, at en periodekort-indehaver foretager 10 kollektive rejser om ugen hele året, hvor tallene for 2004 bedes udarbejdet ud fra Eurostats tal for Danmarks BNP fra 2002, mens 2008 tallene bedes udregnet på baggrund af BNP for 2007.”

 

Svar:

 

Periodekorts andel af BNP pr. indbygger i de tre byer er vist i nedenstående tabel:

 

  

 

"Under ét"***

København

Ã…rhus

Odense

2004

2008

2004

2008

2004

2008

2004

2008

Ã…rlig pris for periodekort (DKK)*,

løbende priser

 

 

3.480

3.720

3.540

3.960

3.000

3.600

BNP pr. indbygger (DKK)**,

løbende priser

255.300

310.700

 

 

 

 

 

 

Periodekorts andel af BNP pr. indbygger (%)

 

 

 

 

 

 

 

 

1,31%

1,21%

1,36%

1,20%

1,39%

1,27%

1,18%

1,16%

* Det beregnede periodekort er et 2 zoners periodekort.

** Tal fra Eurostat. I søjle 2004 er opgivet BNP pr. indbygger for 2002 og i søjle 2008 er opgivet BNP pr. indbygger for 2007., jf. spørgsmålet.      

*** Gennemsnittet "under ét" er et simpelt gennemsnit for de tre byer.                                                        

 

Det fremgår af tabellen, at udgiften til periodekort fra 2004 til 2008 i alle tre byer er steget mindre end den generelle velstand udtrykt ved BNP pr. indbygger efter den ønskede beregningsmetode.                                                                                             

               

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen