Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23.  april 2008

Dok.id        658027

J. nr.           004-u18-399

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 404 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 404:

 

”Vil ministeren udarbejde en sammenligning af prisudviklingerne på kollektive billetter i de 3 byer under ét henholdsvis hver for sig, hvor de er korrigeret for inflation fra 1994 til 2000 og fra 2001 til 2008 (de to perioder særskilt).”

 

Svar:

 

Jeg henviser til nedenstående tabeller:

 

Simpelt gennemsnit af taksterne i København, Århus og Odense:

 

Prisudvikling

1994***

2000

2001

2008

Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser

8,87

9,28

9,80

13,98

Indekseret

100

105,2

100

142,6

Indekseret og deflateret**

100

93,9

100

124,8

 

København:      

               

Prisudvikling

1994

2000

2001

2008

Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser

8,13

9,38

10,05

15,04

Indekseret

100

115,4

100

149,6

Indekseret og deflateret**

100

101,7

100

131,0

 

Ã…rhus***:

 

Prisudvikling

1996

2000

2001

2008

Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser

9,91

9,76

10,03

13,61

Indekseret

100

98,5

100

135,6

Indekseret og deflateret**

100

90,4

100

118,7

 

 

 

 

 

 

Odense:

 

Prisudvikling

1994

2000

2001

2008

Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser

8,57

8,72

9,32

13,29

Indekseret

100

101,7

100

142,5

Indekseret og deflateret**

100

89,7

100

124,8

* klippekort og enkeltbillet tildeles 3 gange så meget vægt som periodekort.               

** Deflateret med forburgerprisindeks, Danmarks Statistik.                                             

*** Takster for Århus er først tilgængelige fra 1996. Kontantbilletten i Århus er en 4 zonebillet idet det er "mindste" billet indenfor Århus.                                           

 

En del af forklaringen på udviklingen i taksterne er det statslige tilskud til nedsættelse af taksterne. Tilskuddet blev indført i 1997, hvorfor det påvirkede taksterne i nedadgående retning i perioden 1994-2000, mens fjernelsen af tilskuddet i 2004 påvirkede taksterne i opadgående retning for perioden 2001-2008.

En evaluering af takstnedsættelsen fra 2002 viste, at den gennemsnitlige takststigning i perioden 1997-2002 i en række tilfælde oversteg den generelle pris- og lønudvikling. Den reelle takstnedsættelse blev derfor i mange tilfælde mindre end 10 pct. Denne udvikling kunne indikere, at de trafikansvarlige myndigheder ikke alene anvendte takstkompensationen til at nedsættelse af takster, men også til nedbringelse af egne tilskud til den kollektive trafik.

Ovenstående bekræftes af takstudviklingen i København og Århus fra 2001 til 2003, hvor taksterne beregnet efter samme metode som i tabellerne ovenfor steg med omkring 8 pct. i faste priser. I Odense var takstniveauet stort set uændret fra 2001 til 2003.

Taksnedsættelsesmidlerne er i stedet omprioriteret til en forbedring af vedligeholdelses- og reinvesteringsindsatsen på baneområdet. Omprioriteringen indebærer, at der fra og med 2004 årligt er overflyttet ca. 360 mio. kr. ekstra til genopretning af infrastrukturen på baneområdet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen