|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. april 2008 Dok.id       658027 J. nr.          004-u18-399  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 404 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Jeg henviser til nedenstående tabeller:
Simpelt gennemsnit af taksterne i København, Århus og Odense:
Prisudvikling |
1994*** |
2000 |
2001 |
2008 |
Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser |
8,87 |
9,28 |
9,80 |
13,98 |
Indekseret |
100 |
105,2 |
100 |
142,6 |
Indekseret og deflateret** |
100 |
93,9 |
100 |
124,8 |
København:     Â
              Â
Prisudvikling |
1994 |
2000 |
2001 |
2008 |
Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser |
8,13 |
9,38 |
10,05 |
15,04 |
Indekseret |
100 |
115,4 |
100 |
149,6 |
Indekseret og deflateret** |
100 |
101,7 |
100 |
131,0 |
Ã…rhus***:
Prisudvikling |
1996 |
2000 |
2001 |
2008 |
Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser |
9,91 |
9,76 |
10,03 |
13,61 |
Indekseret |
100 |
98,5 |
100 |
135,6 |
Indekseret og deflateret** |
100 |
90,4 |
100 |
118,7 |
Odense:
Prisudvikling |
1994 |
2000 |
2001 |
2008 |
Gennemsnitspris (vejet)*, løbende priser |
8,57 |
8,72 |
9,32 |
13,29 |
Indekseret |
100 |
101,7 |
100 |
142,5 |
Indekseret og deflateret** |
100 |
89,7 |
100 |
124,8 |
* klippekort og enkeltbillet tildeles 3 gange sÃ¥ meget vægt som periodekort.              Â
** Deflateret med forburgerprisindeks, Danmarks Statistik.                                            Â
*** Takster for Ã…rhus er først tilgængelige fra 1996. Kontantbilletten i Ã…rhus er en 4 zonebillet idet det er "mindste" billet indenfor Ã…rhus.                                          Â
En del af forklaringen på udviklingen i taksterne er det statslige tilskud til nedsættelse af taksterne. Tilskuddet blev indført i 1997, hvorfor det påvirkede taksterne i nedadgående retning i perioden 1994-2000, mens fjernelsen af tilskuddet i 2004 påvirkede taksterne i opadgående retning for perioden 2001-2008.
En evaluering af takstnedsættelsen fra 2002 viste, at den gennemsnitlige takststigning i perioden 1997-2002 i en række tilfælde oversteg den generelle pris- og lønudvikling. Den reelle takstnedsættelse blev derfor i mange tilfælde mindre end 10 pct. Denne udvikling kunne indikere, at de trafikansvarlige myndigheder ikke alene anvendte takstkompensationen til at nedsættelse af takster, men også til nedbringelse af egne tilskud til den kollektive trafik.
Ovenstående bekræftes af takstudviklingen i København og Århus fra 2001 til 2003, hvor taksterne beregnet efter samme metode som i tabellerne ovenfor steg med omkring 8 pct. i faste priser. I Odense var takstniveauet stort set uændret fra 2001 til 2003.
Taksnedsættelsesmidlerne er i stedet omprioriteret til en forbedring af vedligeholdelses- og reinvesteringsindsatsen på baneområdet. Omprioriteringen indebærer, at der fra og med 2004 årligt er overflyttet ca. 360 mio. kr. ekstra til genopretning af infrastrukturen på baneområdet.
Carina Christensen