|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. april 2008 J nr.            004-u18-401  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 402 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere det sted i henvendelsen fra Foreningen af Danske Langtursvognmænd af 28. februar 2008, der er vedlagt TRU alm. del spm. 317, hvor der under pkt. 10 "Modulvogntog†fremføres ønsker om at kunne køre med lastbiler med en totallængde på 33 meter og en totalvægt på 78-80 tons på danske veje, herunder bedes oplyst, hvorvidt sådanne lastbiler – i fald de introduceres i vejtrafikken – vil blive sagsbehandlet på samme måde som modulvogntogene er blevet det.
Min bemyndigelse til at tillade kørsel med modulvogntog fremgår af færdselslovens § 70 a, som vedrører vogntog bestående af lastbil og et eller to påhængskøretøjer.
Af bemærkningerne til lovforslaget, jf. almindelige bemærkninger, pkt. 3 Lovforslagets baggrund og indhold, fremgår:
â€Modulvogntog muliggør nye sammensætninger af vogntog bestÃ¥ende af en lastbil og et eller to pÃ¥hængskøretøjer pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at den samlede vogntogslængde og dermed kapaciteten øges.  Konkret forøges den maksimalt tilladte længde for pÃ¥hængsvogntog fra 18,75 m til 25,25 m, og den højst tilladte vogntogsvægt øges fra de nuværende 48 tons til 60 tons.â€
Der er således ikke hjemmel til at tillade kørsel med større modulvogntog.
Med venlig hilsen
Carina Christensen