Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. april 2008

J. nr.           004-u18-396

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 381 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 381:

 

"Hvordan vil ministeren ved hjælp af hurtigfærger sikre regulariteten i trafikken til Bornholm i dårligt vejr, hvor disse færger ofte må bliver forsinket eller helt må aflyses?"

Svar:

 

Operatøren skal kunne løfte døgnefterspørgslen for både gods og passagerer, selv om færgerne får nedbrud, og selv om vejret er så dårligt, at det kun er muligt at gennemføre sejladsen med en konventionel færge.

Kravene til reservekapacitet er i dag, at der kan gå op til 24 timer inden erstatningsfærger skal indsættes. Den nuværende reder – Bornholmstrafikken A/S – har dog været i stand til at indsætte erstatningsfærger langt hurtigere end inden for 24 timer. I udbuddet skærpes kravene til indsættelse af erstatningsfærger på ruten Rønne-Ystad, så passagererne ikke vil opleve forringelser i forhold til, hvordan driften gennemføres i dag.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen