|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            11. april 2008 J. nr.          004-u18-396  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 379 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvordan stemmer aftalen om, at der skal indsættes 2 hurtigfærger på Bornholms-trafikken overens med regeringens erklærede ønske om at reducere CO2 udslippet fra den danske transportsektor?"
Det er et faktum, at passagererne i langt højere grad efterspørger de hurtige afgange med hurtigfærger end de langsomme afgange med konventionelle færger. Hurtigfærgens afgange er i højsæson stort set udsolgte, mens der er væsentlig lavere belægning på den konventionelle færges afgange.
Man kan naturligvis tvinge passagererne over på langsomme færger eller kombinerede gods- og passagerfærger, og dermed underkende passagerernes ønsker, men som det fremgår af svaret på TRU 380, vil denne løsning ikke nødvendigvis føre til et lavere CO2 udslip.
Aftalen er således en afvejning af passagerernes ønsker om hurtigere overfartstider, betjeningsomfang og CO2 udslippet.
Carina Christensen