Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. april 2008

J. nr.          004-U18-375

 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 14. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 375  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 375 :

 

" Idet god service i en lufthavn hænger nøje sammen med, at ventetiden ved check in og bagageudlevering bliver så kort som overhovedet muligt, ikke mindst i en stor international lufthavn som Copenhagen Airport, hvor passagererne generelt ikke ønsker at tilbringe en stor del af tiden med at vente i en lang kø, bedes ministeren give udvalget sin vurdering af mulighederne for, at SLV – i samarbejde med de forskellige handling operatører i Københavns Lufthavn – kan fastsætte konkrete servicemål for ventetider ved check in og bagageudlevering, eventuelt i forbindelse med SLV’s rolle med kapacitetstilsyn i lufthavnen."

 

Svar:

 

Jeg er fuldstændig enig i, at service i en lufthavn hænger nøje sammen med,  at bl.a. ventetiden ved check in og bagageudlevering bliver så kort som overhovedet muligt. Dette gælder selvfølgelig også i landets største lufthavn, Københavns Lufthavn.

 

Check in foretages traditionelt fra pulte, som Københavns Lufthavne A/S stiller omkostningsfrit til rådighed for luftfartsselskaberne, der enten selv forestår check in eller har indgået aftale med et handlingselskab, der så foretager den for luftfartsselskabet.

 

Bagageudlevering sker i en proces, hvor bagagen fragtes fra flyet af enten luftfartsselskabet eller det handlingselskab, det har kontrakt med til det centrale bagagesorteringsanlæg, som Københavns Lufthavne A/S har anskaffet og opererer. Når bagagen er sorteret, sendes bagage for passagerer med slutdestination i København på bagagebåndet til udlevering.

 

Handlingselskaberne er således centralt placeret i forhold til passagerernes oplevelse af  service ved check in og bagageudlevering. For at sikre en effektiv opgavevaretagelse på dette område, er der på lufthavne med mere end 2 mio. årlige passagerbevægelser eller 50.000 tons fragt, fri adgang til markedet for levering af ground handling-ydelser til trediemand. Den konkrete service, herunder hvor lang tid før en flyafgang, der skal åbnes for check in, hvor mange indcheckningspulte der skal benyttes, hvor hurtigt losningen af bagage fra fly skal være foretaget og lignende aftales kontraktligt mellem det enkelte luftfartsselskab og handlingselskab. Der er i øjeblikket 4 handlingselskaber i Københavns Lufthavn.

 

Driftstilladelsen til Københavns Lufthavne A/S indeholder en bestemmelse om at selskabet, der driver lufthavnen skal sikre, at lufthavnen til enhver tid opfylder Danmarks behov for nationale og internationale, herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik. SLV fører tilsyn med, at dette overholdes.

 

Det er min opfattelse, at de konkrete servicemål vedrørende check in og bagageudlevering bedst fastsættes af de 3 parter, som er involveret i disse processer, nemlig Københavns Lufthavne A/S, handlingselskaberne og luftfartsselskaberne som en naturlig del af de kommercielle og lignende aftaler, der indgås mellem parterne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen