|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. april 2008 J. nr.          004-u18-393  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 373 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvilke overvejelser og principper ligger der til grund for DSB’s lukning af billetsalg ved regionaltogsstationer?"
Da spørgsmålet henhører under DSB’s daglige drift samt forretningsmæssige overvejelser, har jeg forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
â€DSB har en bred vifte af salgskanaler, hvorigennem passagererne kan købe billetter. Det drejer sig om betjent salg, salg via billetautomater samt telefonisk billetsalg via DSB’s kundecenter og billetsalg pÃ¥ Internettet.
DSB har ikke opstillet faste kriterier for, i hvilket omfang en station skal være selvbetjent, eller om den skal være forsynet med et betjent billetsalg, men DSB foretager løbende en vurdering af sine omkostninger og indtægter på stationerne med henblik på at optimere service og resultat. Billetsalget på de enkelte stationer afstemmes således efter passagermængde og behov.
Det kan desuden oplyses, at DSB i de sidste Ã¥r har fornyet og forbedret sine automater ved opstilling af Nautila-automater pÃ¥ samtlige DSB-stationer. Det har bidraget til en høj driftsstabilitet med en gennemsnitlig oppetid pÃ¥ over 99,6 % siden 2006 samtidig med, at kunderne tilbydes køb af et bredt billetsortiment. I disse automater kan der ikke blot købes billetter men ogsÃ¥ hentes billetter og pladsbilletter, der er bestilt telefonisk i DSB’s kundecenter eller pÃ¥ Internettet. I DSB’s kundecenter kan der ydes den samme vejledning og rÃ¥dgivning, som gives i det betjente billetsalg. Det betjente billetsalg er derfor ikke - som det tidligere har været - den eneste mulighed for information og billetkøb, og for mange er telefonen eller Internettet en enklere mulighed for kontakt med DSB.â€
Jeg vil henholde mig til DSB’s bidrag.
Carina Christensen