|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. december 2007 J. nr.          004-U18-269  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål 37 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. oktober 2007 fra Jens BisgÃ¥rd, Hørsholm vedr. letbane pÃ¥ Ring 3, jf. 2007-08, 1. samling, TRU alm. del - bilag 24.
SpørgsmÃ¥let har tidligere været stillet i folketingsÃ¥ret 2007-08, 1. samling, jf. TRU alm. del - spm. 38.â€
Jens Bisgaard, der oplyser, at han er tidligere kontorchef i HT (Hovedstadens Trafikselskab (HUR’s forgænger)), ønsker at gøre Trafikudvalget opmærksom på, at flere af de fordele ved en letbanebetjening af Ring 3, der har været fremført af tilhængerne, kan og bør der stilles spørgsmålstegn ved.
Bl.a. har det været fremført, at sporvogne er hurtigere end busser og Jens Bisgaard gør opmærksom på, at dette ikke er korrekt, da der med ensartede fremkommeligheds- og billetteringssystemer ikke er nogen forskel på rejsehastigheden for de to systemer. Til gengæld er sporvognsystemet mere sårbart overfor driftsforstyrrelser som eksempelvis strømsvigt, afsporinger, kollisioner, køreledningsnedfald mv. Her vil hændelserne som ofte ramme mange vogne i modsætning til busser
Jens Bisgaard peger også på, at en del af de grundlæggende forudsætninger for udenlandske erfaringer, med at sporvognslinier får stærkt forøget passagertal i forhold til busbetjening, ikke er opfyldt ved Ring 3-projektet. Der er i mange udenlandske projekter tale om, at man ved indskrænkninger og restriktioner for biltrafikken nærmest tvinger bilisterne over i sporvognene, og det er det modsatte, der er tale om i Ring 3-projektet, hvor der er lagt vægt på at genere bilisterne mindst muligt.
Også påstande, om at sporvogne støjer og forurener mindre end busser, stiller Jens Bisgaard spørgsmålstegn ved.
Endelig påpeger Jens Bisgaard betydelige svagheder i sporvognsprojektets håndtering af indkørsel til og passage af Jernbanepladsen i Lyngby.
Jens Bisgaard har vedlagt et bilag, der omtaler nye kapacitetsstærke bustyper, der kører flere steder i udlandet.
Jens Bisgaard anbefaler på denne baggrund, at det overvejes, om ikke (skatte)borgerne vil være bedst tjent med, at der etableres en højklasset buslinje langs Ring 3, som efter hans mening med sikkerhed vil være både væsentligt billigere og mere driftssikker.
Det er regeringens opfattelse, at en forbedring af den kollektive betjening langs Ring 3 på sigt kan være en god idé, men at det i høj grad vil være et lokalt projekt. Da sporvognsanlæg kræver store anlægsinvesteringer og i mange tilfælde også større driftstilskud end busbetjening, er det min opfattelse, at det vil være en god idé i givet fald også at medtage et alternativ med en højklasset busbetjening med samme fremkommelighed og rejsehastighed som sporvognsalternativet i evt. videre undersøgelser. Det kan tilføjes, at Københavns Kommune i deres undersøgelse af mulige tilbringersystemer til Cityringen i retning til/fra nordvest både inddrager metro-, sporvogns- og busløsninger.
Carina Christensen