|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. april 2008 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 355 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes i kronologisk form gøre rede for, hvornår og med hvilken begrundelse de svenske link-trailers introduceres midt i forsøget med modulvogntog."
Det daværende forsøg med modulvogntog (jf. trafikaftalen for 2007) blev planlagt med den såkaldte vogntogstype lastbil-dolly-sættevogn (type 1A). Endvidere var der mulighed for, at link-trailers med styrende aksler kunne indgå i forsøgsordningen.
Erhvervets ønske om at kunne anvende link-trailere skyldes, at det åbner mulighed for at omkoble og transportere begge sættevogne fra omkoblingspladserne og ud til slutdestinationen med samme lastbil. Link-trailerne er således en meget fleksibel form for modulvogntog.
Efterfølgende er også muligheden for at tilpasse vejnettet til den type link-trailer, der anvendes i Sverige, blevet overvejet med henblik på, at transportører mellem de to lande vil kunne fortsætte turen uden at skulle omlaste undervejs.
Jeg har bl.a. i en pressemeddelelse den 6. marts 2008 tilkendegivet, at jeg vil lægge op til, at vi løser problemet med de svenske linktrailers inden for den ramme, der er til rådighed.
Carina Christensen