Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             17. april 2008

Dok.id        652959

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 355 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 355:

 

"Ministeren bedes i kronologisk form gøre rede for, hvornår og med hvilken begrundelse de svenske link-trailers introduceres midt i forsøget med modulvogntog."

 

Svar:

 

Det daværende forsøg med modulvogntog (jf. trafikaftalen for 2007) blev planlagt med den såkaldte vogntogstype lastbil-dolly-sættevogn (type 1A). Endvidere var der mulighed for, at link-trailers med styrende aksler kunne indgå i forsøgsordningen.

Erhvervets ønske om at kunne anvende link-trailere skyldes, at det åbner mulighed for at omkoble og transportere begge sættevogne fra omkoblingspladserne og ud til slutdestinationen med samme lastbil. Link-trailerne er således en meget fleksibel form for modulvogntog.

Efterfølgende er også muligheden for at tilpasse vejnettet til den type link-trailer, der anvendes i Sverige, blevet overvejet med henblik på, at transportører mellem de to lande vil kunne fortsætte turen uden at skulle omlaste undervejs.

Jeg har bl.a. i en pressemeddelelse den 6. marts 2008 tilkendegivet, at jeg vil lægge op til, at vi løser problemet med de svenske linktrailers inden for den ramme, der er til rådighed.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen