|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. april 2008 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 341 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvad de 60 mio. kr., der blev afsat på Finansloven 2008 til en udvidelse af forsøget med modulvogntog, skal bruges til, når alle de 8 havne og byer - der tidligere har fået afslag på at komme med i forsøget, og som nu sandsynligvis vil blive inkluderet i forsøget - i henvendelser til Trafikudvalget har tilkendegivet, at der enten ikke kræves nogen eller kun ganske få investeringer på vejnettet og tilslutningerne til motorvejene, for at de lokale veje vil være egnede til kørsel med modulvogntog. Der henvises til følgende bilag, der blev tilsendt til Trafikudvalget i forbindelse med behandlingen af L 35 om modulvogntog i folketingsåret 2006-07: L 35 - bilag 20 (Hundested Havn), L 35 - bilag 21 (Hanstholm Havn), L 35 - bilag 24 (Kolding Havn), L 35 - bilag 25 (Odenses borgmester, L 35 - bilag 28 (Horsens Erhvervsråd) L 35 - bilag 31 (Aabenraa Havn), L 35 - bilag 33 (Køge Havn) og L 35 - bilag 172 (Grenå Havn)."
Jeg kan oplyse, at midlerne til det udvidede forsøg med modulvogntog skal bruges til en række mindre anlægsforbedringer på de nye vejstrækninger af hensyn til trafiksikkerheden og fremkommeligheden.  På nogle forsøgsstrækninger er der tale om små ændringer af infrastrukturen (f.eks. afmærkninger m.v.), mens der andre steder er behov for lidt større ændringer specielt i vejkryds, hvor der skal foretages skarpe svingninger.
Jeg vil gerne understrege, at det er Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, der fastsætter de sikkerhedsmæssige rammer af forsøgsordningen med modulvogntog, herunder tilretning af vejnettet således at færdsel til de pågældende havne og transportcentre kan ske i overensstemmelse med Færdselslovens bestemmelser.
Carina Christensen