|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. april 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-380  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 338 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Med henvisning til grønbog om en ny kultur for mobilitet i byerne (KOM(2007)551), hvori det bl.a. fremgår, at Den Europæiske fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden i perioden 2007-2013 vil bidrage med næsten 8 mia. euro til bytransport, bedes ministeren redegøre for, hvordan og til hvad disse midler tænkes anvendt og hvordan og hvem, der kan få adgang til disse midler."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Økonomi- og Erhvervsministeriet, der i Danmark er ressortministerium for Strukturfondsmidlerne. Økonomi- og Erhvervsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Med henvisning til spørgsmÃ¥l 338 kan det oplyses, at Danmark ikke er omfattet af Samhørighedsfonden, da midlerne herfra tilgÃ¥r EU-lande med en bruttonationalindkomst pÃ¥ mindre end 90 % af EU-gennemsnittet. Under mÃ¥let om konkurrenceevne og beskæftigelse modtager Danmark i alt i perioden 2007-13 ca. 490 mio. euro fra Regionalfonden (EFRU). Midlerne er fordelt regionalt. De regionale vækstfora har inden for de givne rammer kompetencen til at indstille om midlernes anvendelse. Erhvervs- og Byggestyrelsen er forvaltningsmyndighed.
Indsatsen under det danske regionalfondsprogram skal falde inden for de såkaldte vækstkilder: Det vil sige innovation, iværksætteri og ny teknologi. Væksttilgangen betyder, at der ikke er afsat særskilte midler til fx byer. Byindsatser indgår som et tværgående hensyn i programmet sammen med miljø, ligestilling og indsatsen i yderområder. Det indebærer eksempelvis, at man ved ansøgning om regionalfondsmidlerne skal angive eventuelle virkninger af det ansøgte projekt i byområder.
Under det danske regionalfondsprogram begrænses støtte til projekter om bytransport dertil af, at der ikke ydes tilskud til trafikal infrastruktur.
De næsten 8 mia. euro der refereres til i spørgsmålet, er EU-Kommissionens skøn over de midler, som alle EU-medlemsstater tilsammen forventer at anvende i den særlige kategori af projekter under strukturfondene, som omfatter transport i byer.
Kommissionens skøn beror på medlemslandenes pligt til - på forhånd - at skønne over midlernes fordeling på en række kategorier, herunder bytransport.
Tyngden i de bytrafikale investeringer af strukturfondsmidler skal således findes i andre EU-regioner end de danske. Af Fællesskabets strategiske retningslinjer, som beskriver fokusområder i strukturfondsperioden 2007-2013, herunder bytransport, fremgår, at behovet for investeringer i infrastruktur er størst i samhørighedsfondslandene. Det er derfor primært i disse lande, der kan forventes en indsats inden for bytransport.
Hverken i det danske regionalfondsprogram eller i de fire grænseoverskridende og to tværnationale programmer, som Danmark deltager i, har man skønnet, at der ville blive anvendt strukturfondsmidler i kategorien for transport i byer. I Urbact-programmet, der geografisk dækker hele EU og i al væsentlighed har fokus pÃ¥ videnudveksling, er der samlet (kun) afsat 1,13 mio. euro til kategorien om bytransport.â€
Carina Christensen