Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. april 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-380

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 338 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 338:

 

"Med henvisning til grønbog om en ny kultur for mobilitet i byerne (KOM(2007)551), hvori det bl.a. fremgår, at Den Europæiske fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden i perioden 2007-2013 vil bidrage med næsten 8 mia. euro til bytransport, bedes ministeren redegøre for, hvordan og til hvad disse midler tænkes anvendt og hvordan og hvem, der kan få adgang til disse midler."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Økonomi- og Erhvervsministeriet, der i Danmark er ressortministerium for Strukturfondsmidlerne. Økonomi- og Erhvervsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Med henvisning til spørgsmål 338 kan det oplyses, at Danmark ikke er omfattet af Samhørighedsfonden, da midlerne herfra tilgår EU-lande med en bruttonationalindkomst på mindre end 90 % af EU-gennemsnittet. Under målet om konkurrenceevne og beskæftigelse modtager Danmark i alt i perioden 2007-13 ca. 490 mio. euro fra Regionalfonden (EFRU). Midlerne er fordelt regionalt. De regionale vækstfora har inden for de givne rammer kompetencen til at indstille om midlernes anvendelse. Erhvervs- og Byggestyrelsen er forvaltningsmyndighed.

 

Indsatsen under det danske regionalfondsprogram skal falde inden for de såkaldte vækstkilder: Det vil sige innovation, iværksætteri og ny teknologi. Væksttilgangen betyder, at der ikke er afsat særskilte midler til fx byer. Byindsatser indgår som et tværgående hensyn i programmet sammen med miljø, ligestilling og indsatsen i yderområder. Det indebærer eksempelvis, at man ved ansøgning om regionalfondsmidlerne skal angive eventuelle virkninger af det ansøgte projekt i byområder.

 

Under det danske regionalfondsprogram begrænses støtte til projekter om bytransport dertil af, at der ikke ydes tilskud til trafikal infrastruktur.

 

De næsten 8 mia. euro der refereres til i spørgsmålet, er EU-Kommissionens skøn over de midler, som alle EU-medlemsstater tilsammen forventer at anvende i den særlige kategori af projekter under strukturfondene, som omfatter transport i byer.

 

Kommissionens skøn beror på medlemslandenes pligt til - på forhånd - at skønne over midlernes fordeling på en række kategorier, herunder bytransport.

 

Tyngden i de bytrafikale investeringer af strukturfondsmidler skal således findes i andre EU-regioner end de danske. Af Fællesskabets strategiske retningslinjer, som beskriver fokusområder i strukturfondsperioden 2007-2013, herunder bytransport, fremgår, at behovet for investeringer i infrastruktur er størst i samhørighedsfondslandene. Det er derfor primært i disse lande, der kan forventes en indsats inden for bytransport.

 

Hverken i det danske regionalfondsprogram eller i de fire grænseoverskridende og to tværnationale programmer, som Danmark deltager i, har man skønnet, at der ville blive anvendt strukturfondsmidler i kategorien for transport i byer. I Urbact-programmet, der geografisk dækker hele EU og i al væsentlighed har fokus på videnudveksling, er der samlet (kun) afsat 1,13 mio. euro til kategorien om bytransport.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen