Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. april 2008

J nr.             004-U18-378

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 334 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 334:

 

Med henvisning til vedlagte artikel fra Ingeniøren den 8. marts 2008, ”Militær sender Europas passagerfly ud på 440 millioner km omvej”, bedes ministeren gøre rede for i hvilket omfang – og i givet fald hvor – dansk indenrigsflytrafik er påvirket af militære zoner med forbud for overflyvning af civile fly.

Svar:

 

I 1973 blev de permanente militære luftrum i Danmark (dvs. faste dele af det danske luftrum, som blev administreret af militæret) afskaffet.

For at tilgodese de militære behov for fleksible og effektive træningsmuligheder samt den civile luftfarts krav til effektivitet, og samtidig bevare et højt flyvesikkerhedsniveau blev der i stedet etableret et fælles militært/civilt luftrum.

Med etableringen af det fælles militære/civile luftrum blev hele det danske luftrum som udgangspunkt stillet til rådighed for den civile luftfart, dog således at militæret efter behov kunne få tildelt bestemte dele af luftrummet i bestemte tidsrum. Den ordning – også kaldet fleksibel udnyttelse af luftrummet - gælder stadig.

Erfaringerne med den danske ordning med fleksibel udnyttelse af luftrummet viser klart, at indenrigsflyvningen kun i meget begrænset omfang forlænges og kun i tilfælde hvor det er absolut nødvendigt.

 

De dele af luftrummet, som militæret har mulighed for at anvende til militær øvelsesaktivitet, er nøje defineret. For at tage mest muligt hensyn til den civile luftfart aktiveres de pågældende dele af luftrummet kun i det tidsrum, hvor der rent faktisk foretages militær øvelsesaktivitet (også skydning) i luftrummet.

Dertil kommer, at den civile luftfart i videst muligt omfang gives mulighed for at gennemflyve de dele af luftrummet, hvori der foretages militær øvelsesaktivitet (luftrum, som er aktiveret).

Forsvarskommandoen og Statens Luftfartsvæsen har indgået aftale om hvorledes militær træningsflyvning og luftrumsstyring skal foregå. Aftalen

sikrer at Kommissionens Forordning (EF) Nr. 2150/2005 af 23. december 2005 om ”fælles regler for fleksibel udnyttelse af luftrummet” efterleves i Danmark.

 

Den danske ordning med et fælles militært/civilt luftrum har i øvrigt været med til at danne skole for Single European Sky lovgivningens bestemmelser om fleksibel udnyttelse af luftrummet.

Udover den fleksible brug af luftrummet medfører militærets aktiviteter, at der er etableret visse mindre fare- og restriktionsområder, hvor der er særlige begrænsninger og vilkår for overflyvning. Disse områder er beskrevet i Bestemmelser for Civil Luftfart (BL 7-20), ”Bestemmelser om forbud mod eller indskrænkning af luftfart i visse områder”.

 

Fare- og restriktionsområderne ligger hovedsageligt i forbindelse med øvelsesområder der benyttes af Hæren og Søværnet, og er generelt placeret således, at de er til mindst mulig gene for den civile luftfart.

 

For så vidt angår udenrigstrafikken lægges der fra dansk side overordentlig stor vægt på, at tankerne i Single European Sky bliver implementeret, med de gevinster det kan give for miljøet og brugerne af luftrummet.

 

Det er således positivt, at Europa-Kommissionen har bebudet, at der senere i år kommer et udspil til, hvad der konkret skal til for at få gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum til at ske hurtigere.

 

Danmark er i øvrigt, sammen med Sverige, blandt de lande, der er nået længst med hensyn til forberedelse af øget samarbejde om lufttrafiktjeneste. Det sker i det såkaldte NUAC-projekt, som er et af de første projekter i Europa, hvor flyvesikringstjenesterne drøfter fælles administration af luftrummet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen