TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Transportministeren og Undervisningsministeren er kaldt i samråd i Folketingets Trafikudvalg. |
Titel |
Samrådsspørgsmål C: Hvilke initiativer vil ministrene tage for at få uddannet flere lokoførere, således at manglen på lokoførere kan blive afhjulpet? |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Trafikudvalg. |
Arrangør |
Folketingets Trafikudvalg. |
Taletid |
Ca. 20 minutter for de to ministre til sammen. |
Tid og sted |
Disposition (udkast til drejebog, aftalt med Transportministeriet)
1. Transportministerens indledning: redegørelse for baggrunden for uddannelsen.
2. Undervisningsministeren: offentlig lokomotivføreruddannelse.
3. Undervisningsministeren: problemer med aflysninger.
4. Ministrene i fællesskab: Løsningsmuligheder.
· Regeringen besluttede at etablere uddannelsen i offentligt regi i 2004. Regeringen besluttede at placere uddannelsen i Tønder og i København med en ligelig fordeling skolerne imellem. TRMs vurdering var, at der var behov for et optag på ca. 200 elever årligt.
· På baggrund af kritik fra branchen om fordelingen af elever besluttede Regeringen i 2006, at fordelingen af elever skolerne imellem skulle ændres til 65 procent i Ishøj og 35 procent i Tønder, dog mindst 65 elever årligt i Tønder.
· Problemet med mangel på lokomotivførere er ikke nyt – det var der også, da uddannelsen lå i DSB. Operatørerne kan før som nu agere strategisk for at få dækket deres personalebehov - ikke mindst i de perioder, hvor der er usikkerhed om resultatet af udbudsforretninger.
· Det bliver muligt for operatørerne fremover at ansætte udenlandske lokomotivførere.
2. Offentlig lokomotivføreruddannelse
· Uddannelsens succes afhænger af branchens opbakning til uddannelsen og positive samarbejde med skolerne om afvikling af uddannelsen.
· Lokomotivføreruddannelsen er tilrettelagt som en vekseluddannelse, som bygger på, at staten stiller uddannelsens skoledel på i alt 16 uger til rådighed for virksomhederne. Uddannelsen varer i alt 10 måneder. Det betyder, at størsteparten af uddannelsen foregår i virksomhederne.
· Reglerne for uddannelsen sikrer, at der kan uddannes alle de lokomotivførerelever, som operatørerne ansætter, efter at de har foretaget den nødvendige sikkerhedstests af aspiranterne.
· For at få lokomotivførere nok, må branchen for sin del undlade at stille unødvendige ansættelseskrav, som kommer til at virke som barriere for optagelse. Der stilles i reglerne ikke særlige uddannelseskrav for optagelse til uddannelsen.
· Derudover skal virksomhederne sørge for at få et tilstrækkeligt antal elever ansat under den helt naturlige forudsætning, at eleverne skal være villige til at tage på skole 5 gange á godt 3 uger i Tønder eller i København, hvor skoleuddannelsen udbydes med kravet om, at mindst 65 elever af de forventede 200 elever årligt skal på skole i Tønder.
· Trods regeringens justering af fordeling af elever mellem Tønder og København er det fortsat problemer med at fylde planlagte hold op, enten fordi operatørerne aflyser elever i Tønder kort tid før skolestart, eller fordi de ikke tilmelder et tilstrækkeligt antal elever til skoleuddannelse.
· Resultatet er, at holdene bliver for små, og skolerne må derfor aflyse hold til skade for de virksomheder, der – som planlagt – sender elever til skolerne.
· Samlet set resulterer operatørernes handlinger i, at det er et problem at sikre uddannelse af et tilstrækkeligt antal lokomotivførere.
· Det er overraskende, at en virksomhed som DSB ikke kan sende sine elever til den skole i landet, der efter planen har planlagt skoleophold til dem. Det kan virksomheder i andre erhvervsrettede grunduddannelser godt – lidt under halvdelen af erhvervsuddannelserne udbydes et eller to steder i landet.
· Eksempelvis er redderuddannelsen placeret i Esbjerg og Hillerød, og flymekanikeruddannelsen er placeret i Dragør.
· Manglen pÃ¥ lokomotivførere afhjælpes gennem den nye aftale, der gør det muligt for operatørerne at ansætte udenlandske lokomotivførere. Â
· Transportministerens og Undervisningsministerens arbejder i fællesskab på en model, som kan dæmme op for aflysninger af skoleophold og samtidig ansvarliggøre operatørerne i forhold til at anvende den offentlige uddannelse.
· Modellen går ud på, at operatørerne skal stilles økonomisk ansvarlig for aflysninger ved at få mulighed for at betale for afmeldinger eller manglende tilmeldinger af elever til holdene i Tønder, så skolen kan gennemføre holdet uanset hvad.
· Der udover skal operatørerne (DSB) stille lærere til rådighed gennem udlån af lærere for et år af gangen til skolerne.