TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Transportministeren og Undervisningsministeren er kaldt i samråd i Folketingets Trafikudvalg.

Titel

Samrådsspørgsmål C: Hvilke initiativer vil ministrene tage for at få uddannet flere lokoførere, således at manglen på lokoførere kan blive afhjulpet?

MÃ¥lgruppe

Folketingets Trafikudvalg.

Arrangør

Folketingets Trafikudvalg.

Taletid

Ca. 20 minutter for de to ministre til sammen.

Tid og sted

11. marts 2008 kl. 10.30, i Lokale 2-145.

 


Disposition (udkast til drejebog, aftalt med Transportministeriet)

1.     Transportministerens indledning: redegørelse for baggrunden for uddannelsen.

2.     Undervisningsministeren: offentlig lokomotivføreruddannelse.

3.     Undervisningsministeren: problemer med aflysninger.

4.     Ministrene i fællesskab: Løsningsmuligheder.

1. Transportministerens redegørelse for baggrund for uddannelsen

 

·        Regeringen besluttede at etablere uddannelsen i offentligt regi i 2004. Regeringen besluttede at placere uddannelsen i Tønder og i København med en ligelig fordeling skolerne imellem. TRMs vurdering var, at der var behov for et optag pÃ¥ ca. 200 elever Ã¥rligt.

 

·        PÃ¥ baggrund af kritik fra branchen om fordelingen af elever besluttede Regeringen i 2006, at fordelingen af elever skolerne imellem skulle ændres til 65 procent i Ishøj og 35 procent i Tønder, dog mindst 65 elever Ã¥rligt i Tønder.

·        Problemet med mangel pÃ¥ lokomotivførere er ikke nyt – det var der ogsÃ¥, da uddannelsen lÃ¥ i DSB. Operatørerne kan før som nu agere strategisk for at fÃ¥ dækket deres personalebehov - ikke mindst i de perioder, hvor der er usikkerhed om resultatet af udbudsforretninger.

·        Det bliver muligt for operatørerne fremover at ansætte udenlandske lokomotivførere.

2. Offentlig lokomotivføreruddannelse

·        Undervisningsministeriet har etableret lokomotivføreruddannelsen som en offentlig grundlæggende erhvervsrettet uddannelse. Uddannelsen stilles til rÃ¥dighed for branchen. Uddannelsen er etableret i tæt samarbejde med branchen og trafiksikkerhedsmyndighederne.

·        Uddannelsens succes afhænger af branchens opbakning til uddannelsen og positive samarbejde med skolerne om afvikling af uddannelsen.

 

·        Lokomotivføreruddannelsen er tilrettelagt som en vekseluddannelse, som bygger pÃ¥, at staten stiller uddannelsens skoledel pÃ¥ i alt 16 uger til rÃ¥dighed for virksomhederne. Uddannelsen varer i alt 10 mÃ¥neder. Det betyder, at størsteparten af uddannelsen foregÃ¥r i virksomhederne.

·        Reglerne for uddannelsen sikrer, at der kan uddannes alle de lokomotivførerelever, som operatørerne ansætter, efter at de har foretaget den nødvendige sikkerhedstests af aspiranterne.

·        For at fÃ¥ lokomotivførere nok, mÃ¥ branchen for sin del undlade at stille unødvendige ansættelseskrav, som kommer til at virke som barriere for optagelse. Der stilles i reglerne ikke særlige uddannelseskrav for optagelse til uddannelsen.

·        Derudover skal virksomhederne sørge for at fÃ¥ et tilstrækkeligt antal elever ansat under den helt naturlige forudsætning, at eleverne skal være villige til at tage pÃ¥ skole 5 gange á godt 3 uger i Tønder eller i København, hvor skoleuddannelsen udbydes med kravet om, at mindst 65 elever af de forventede 200 elever Ã¥rligt skal pÃ¥ skole i Tønder.

3. Problemer med aflysninger

·        Trods regeringens justering af fordeling af elever mellem Tønder og København er det fortsat problemer med at fylde planlagte hold op, enten fordi operatørerne aflyser elever i Tønder kort tid før skolestart, eller fordi de ikke tilmelder et tilstrækkeligt antal elever til skoleuddannelse.

·        Resultatet er, at holdene bliver for smÃ¥, og skolerne mÃ¥ derfor aflyse hold til skade for de virksomheder, der – som planlagt – sender elever til skolerne.

·        Samlet set resulterer operatørernes handlinger i, at det er et problem at sikre uddannelse af et tilstrækkeligt antal lokomotivførere.

·        Det er overraskende, at en virksomhed som DSB ikke kan sende sine elever til den skole i landet, der efter planen har planlagt skoleophold til dem. Det kan virksomheder i andre erhvervsrettede grunduddannelser godt – lidt under halvdelen af erhvervsuddannelserne udbydes et eller to steder i landet.

·        Eksempelvis er redderuddannelsen placeret i Esbjerg og Hillerød, og flymekanikeruddannelsen er placeret i Dragør.

4. Løsningsmuligheder

·        Manglen pÃ¥ lokomotivførere afhjælpes gennem den nye aftale, der gør det muligt for operatørerne at ansætte udenlandske lokomotivførere.  

·        Transportministerens og Undervisningsministerens arbejder i fællesskab pÃ¥ en model, som kan dæmme op for aflysninger af skoleophold og samtidig ansvarliggøre operatørerne i forhold til at anvende den offentlige uddannelse.

·        Modellen gÃ¥r ud pÃ¥, at operatørerne skal stilles økonomisk ansvarlig for aflysninger ved at fÃ¥ mulighed for at betale for afmeldinger eller manglende tilmeldinger af elever til holdene i Tønder, sÃ¥ skolen kan gennemføre holdet uanset hvad.

·        Der udover skal operatørerne (DSB) stille lærere til rÃ¥dighed gennem udlÃ¥n af lærere for et Ã¥r af gangen til skolerne.