Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
(Det talte ord gælder)Talepapir til samråd omrekrutteringsproblemer indenforlokomotivføreruddannelsenSamrådsspørgsmål C:Hvilke initiativer vil ministrene tage for at fåuddannet flere lokoførere, således manglen pålokoførere kan blive afhjulpet?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen
Jeg skal i dag sammen medundervisningsministeren besvarespørgsmålet vedrørende problemer medat få uddannet tilstrækkeligt medlokomotivførere.Der har de sidste par år været entendens, hvor der ikke er blevetefterspurgt nok pladser på
Side 2/2
lokomotivføreruddannelsen. Det er altsåikke lykkedes at fylde holdene påuddannelsen op med nok elever, og flerehold er blevet nedlagt på grund af for fåtilmeldte elever. Dette har ført til, at derer opstået en mangel på uddannedelokomotivførere, som giver sig udslag ilejlighedsvise aflysninger af toge hosDSB. Lokalbanen (Nordsjælland) kørersiden efteråret med en reduceretkøreplan på grund af mangel pålokomotivførerpersonale. Denne mangelkan på sigt udvikle sig til et struktureltproblem, hvis der ikke findes holdbareløsninger.Jeg vil gerne indlede ganske kort med atredegøre for baggrunden forlokomotivføreruddannelsen, som denser ud i dag.
Side 3/3
Herefter vil jeg forklare, hvilkeinitiativer, der er igangsat for at afhjælpemanglen på lokomotivførere, og hvadder fremadrettet arbejdes på.Undervisningsminister Bertel Haardervil herefter fortælle omUndervisningsministeriets rolle iforbindelse med uddannelsen aflokomotivførere.Baggrund
Det blev i 2004 besluttet, atlokomotivføreruddannelsen skulle flyttesfra DSB-regi til offentligt regi.Beslutningen blev truffet, fordi det i lysetaf den igangværende liberalisering afjernbanesektoren ikke længere varfordelagtigt, at én jernbaneoperatør,nemlig DSB, forestod uddannelsen af
Side 4/4
lokomotivførere til en branche med flerejernbaneoperatører.Uddannelsen er derfor oprettet iUndervisningsministeriet. Jeg vil gerneslå fast, at det ikke erlokomotivføreruddannelsens kapacitetog længde, der forhindrer operatørerne iat rekruttere det nødvendige antallokomotivførere. Det vilundervisningsministeren kunne uddybe.Samrådsspørgsmål CSamrådsspørgsmålet går på, hvilkeinitiativer vi vil tage for at få uddannetflere lokomotivførere?
Side 5/5
Jeg kan oplyse, at der er igangsat enrække vigtige initiativer, der skalafhjælpe manglen på lokomotivførere.Der er de seneste år uddannet for fålokomotivførere. Det ser ud til, atjernbaneoperatørerne i for stort omfanghar tiltrukket lokomotivførere frakonkurrerende virksomheder ved f.eks.at tilbyde højere lønninger i stedet forselv at uddanne tilstrækkeligt medlokomotivførere.Derfor erdet førstevigtige initiativ, atjernbanevirksomhederne fra 1. januar2008 er forpligtede til en solidariskindbetaling til uddannelsen. Denneordning blev muliggjort med denændring i Jernbaneloven i foråret 2007,
Side 6/6
som et bredt flertal (V, K, DF, S, RV ogSF) gennemførte.Ordningen betyder, at den enkelteoperatøruafhængigt afuddannelsesomfangafholder en andel afbranchens samledeuddannelsesomkostninger. Disseomkostninger svarer til denmarkedsandel, som den enkelte operatørbesidder. Efterfølgende refundererTrafikstyrelsen operatørernesomkostninger til uddannelse.Den solidariske ordning sikrer, at deenkelte operatører ikke længere harincitament til at være ”gratist”. Det kanikke længere svare sig at undlade atuddanne tilstrækkeligt med
Side 7/7
lokomotivførere og lade andrevirksomheder betale for deres oplæring.Ordningen trådte i kraft pr. 1/1 2008 ogde fulde virkninger af ordningen vilderfor være at se i det nærmeste års tid.Det er min forventning, at ordningen vilbetyde, at der i de kommende åruddannes betydeligt flerelokomotivførere end i de sidste par år.Et andet problem, der bidrager tilmanglen på lokomotivførere, er, at det ersvært at få anerkendt f.eks. sit tyskelokomotivførerbevis, så man også kankøre tog i Danmark. Dette er især i daget problem for godstrafikken, men vil påsigt kunne blive det med integrationen afØresundsregionen.
Side 8/8
Derfor erdet andetinitiativ, atTrafikstyrelsen er ved at udstede enbekendtgørelse, der skal gøre det muligtfor lokomotivførere fra andre lande atopnå dansk lokomotivførerlicens.Bekendtgørelsen indebærer, at der kanlaves gensidige anerkendelser af licenserog kompetencer, dvs. ”kørekort til tog”,med andre EU-lande. HvisTrafikstyrelsen kan anerkende licenserfra et andet EU-land, vil denudenlandske lokofører umiddelbartkunne bruge licensen i Danmark. Densamme gensidige anerkendelse forsøgerDanmark at lave med de nødvendigehelbredsgodkendelser for lokoførere.Herefter kan lokomotivføreren ansættesi en dansk virksomhed, hvor den
Side 9/9
nødvendige undervisning i danskesikkerhedsregler, den danskeinfrastruktur, det danske sprog mv.gennemføres. Netop sprogkundskaber erafgørende at tilegne sig for at kunnekommunikere medfjernstyringscentralerne.Sideløbende med indførelsen i de danskeforhold kan lokomotivføreren betjenetog, såfremt en kørelærer deltager heri.På nuværende tidspunkt arbejderTrafikstyrelsen på aftaler om gensidigeanerkendelser med Tyskland og Sverige.Afhængig af arbejdsmarkedets generelleudvikling er det min forventning, at dervil gå et par år, før vi realistisk set vilopleve svenske og tyske lokomotivførerei større stil i den danske jernbanetrafik.
Side 10/10
Som nævnt nedlægges flere hold pålokomotivføreruddannelsen, da der optil holdstart viser sig at være for fåtilmeldte. Dette medfører, at detilbageværende elever ikke kan komme igang med deres uddannelse, før næstehold starter op. For at løse dette problemarbejder Transportministeriet iøjeblikket sammen medUndervisningsministerietfor dettredjepå at skabe mulighed for, atjernbaneoperatørerne selv kan få lov tilat betale for, at der gennemføresskolehold på mindre end 16 elever.DSB har allerede tilkendegivet, at deundtagelsesvis er villige til at betale forsådanne pladser for at sikre, atlokomotivførerhold på skolerne kanopretholdes selvom, der måtte være
Side 11/11
frafald fra holdene. F.eks. er et hold S-togslokomotivførere, der skulleuddannes i Tønder fra februar, nedlagtpå grund af for få elever.Transportministeriet ogUndervisningsministeriet arbejder på atfå etableret en ordning, så det kan ladesig gøre, at holdet i denne nødsituationalligevel kan gennemføres.Afsluttende
bemærkning
DSB har igangsat enrekrutteringskampagne, der forhåbentligkan skaffe nye lokomotivføreraspiranter.Der er i dag overenskomstfastsatte kravtil adgangen til faget. Det betyder, atman kun kan blive ansat i enjernbanevirksomhed med henblik på atblive lokomotivfører, hvis man har enmatematisk studentereksamen, en HTX-
Side 12/12
eksamen eller har et svendebrevindenfor smede- eller elektrikerfaget.Som transportminister har jeg i sagensnatur ikke mulighed for at påvirkeoverenskomsterne, men der er et klartønske for en god udvikling afjernbanetrafikken, atjernbanevirksomhederne kan få denødvendige medarbejdere. Ellers taberjernbanetrafikken point til biltrafikken,hvor der selvsagt ikke er problemer medmangel på personale.
[Undervisningsministeren overtagerherfra frem til spørgsmål/svar]