|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. februar 2008 J. nr.          004-u18-266  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål 32 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere materiale udleveret af Danske Busvognmænd ved foretræde i Trafikudvalget torsdag den 11. oktober 2007, jf. TRU alm. del – bilag 23."
Jeg har følgende kommentarer til notatet om dieselolieafgifter, der bl.a. omhandler sociale kørselsordninger:
Det er min opfattelse, at sagerne om kompensation af energibeskatningsdirektivet og sociale kørselsordninger skal behandles adskilt.
Med hensyn til notatets bemærkninger om de statsstøtteretlige regler pÃ¥ omrÃ¥det henviser jeg til mit svar pÃ¥ TRU 396 fra 15. oktober 2007. Af svaret fremgÃ¥r det, at det er vurderingen, at det hverken kan anses for at stride mod almindelige principper om lige konkurrencevilkÃ¥r eller mod EU-retten, nÃ¥r der ydes togselskaberne betaling som kompensation for, at de af sociale grunde har pligt til at tilbyde visse befolkningsgrupper særligt lave takster, uanset at andre transportselskaber - f.eks. fjernbusselskaber og flyselskaber - ikke modtager nogen betaling, der kan anvendes til nedsættelse af billetpriserne for de samme persongrupper.Â
Notatet om dieselolieafgifter berører en verserende klagesag ved Kommissionen, og jeg henviser i denne sammenhæng til min besvarelse af TRU 36. Jeg vil i sammenhæng hermed nævne, at kompensation for energibeskatningsdirektivet ikke bør kædes sammen med den verserende sag ved Kommissionen.
Punkt 2 i brevet af 10. oktober 2007 fra advokat Gitte Holtsø vedr. sociale kørselsordninger giver anledning til følgende bemærkninger:
Jeg er enig i Gitte Holtsø’s vurdering af, at sagerne om kompensation af energibeskatningsdirektivet og sociale kørselsordninger skal ses uafhængigt af hinanden. Adgang til de sociale kørselsordninger kan ikke behandles som en indirekte kompensation for de omkostninger, energibeskatningsdirektivet påfører fjernbuskørslen.
Jeg er ligeledes enig i, at en kompensation for befordring af bestemte grupper skal fastlægges som en forpligtelse, og forpligtelsen skal være klart defineret.
Med hensyn til brevets øvrige afsnit om den kommercielle bustrafiks adgang til kompensation henviser jeg til min besvarelse af TRU 35, hvoraf det fremgår, at regeringen arbejder på at finde en løsning, der åbner mulighed for at kompensere fjernbustrafikken for at opfylde en forpligtigelse til at give rabatter til bestemte grupper.
Â
Med hensyn til brevets sidste afsnit, der refererer til en igangværende sag ved Kommissionen, henviser jeg til mit svar på TRU 36.
Carina Christensen