Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. april 2008

J. nr.           004-u18-387

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 319  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. : 319

 

"Ministeren bedes give en vurdering af, hvor meget eksempelvis de to falske bombe-alarmer på henholdsvis Høje Tåstrup og Østerport stationer har kostet DSB, og hvor stor den tabte ”samfundsværdi” skønnes at være i forbindelse med, at togdriften blev indstillet".

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB der oplyser, at der var to falske bombealarmer den 22. februar 2008, én på Østerport Station og én på Høje Tåstrup Station.

Episoden på Østerport Station indstillede trafikken i ca. 47 minutter, men gav reelt anledning til problemer for hele produktionsapparatet fra kl. 20:40 og frem til kl. ca. 22:30. Ca. 75 tog blev berørte af denne episode.

Den falske bombealarm på Høje Tåstrup Station indstillede trafikken i ca. 1 1/2 time. Reelt gav alarmen dog anledning til problemer for hele produktionsapparatet fra kl. 17:58 til kl. 20:58. Ca. 200 tog blev berørte af denne situation.

Begge episoder har medført ekstraordinære omkostninger i form af overarbejde, ændret materielbenyttelse, taxakørsel m.m. Mange medarbejdere på værksteder, klargøringsstationer, lokomotivførere og togpersonale har derudover haft tomgangsproduktion, idet planlagt arbejde ikke kunne udføres, fordi tog m.v. ikke kom til eftersyn, rengøring, vask osv.  

DSB har ikke mulighed for at foretage en vurdering af den tabte ”samfundsværdi”, idet DSB ikke har en samlet oversigt over de konsekvenser, som kunderne påføres i forbindelse med driftsforstyrrelserne. I forbindelse med kundehenvendelser og erstatningssager får DSB således kun indsigt i konsekvenserne for nogle få passagerer.

 

DSB opgør ikke de samlede omkostninger for virksomheden ved konkrete driftsforstyrrelser, da flere af de ovennævnte parametre, som f.eks. tomgangsproduktion og den negative indvirkning på DSB’s image er svære at kvantificere.

 

DSB vil dog vurdere muligheden for fremover at kunne opgøre de driftsøkonomiske konsekvenser ved driftsforstyrrelser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen