Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. april 2008

J nr.  004-u18-364

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 317 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 317:

 

”Ministrene bedes kommentere vedlagte henvendelser, som Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) har givet udvalgsmedlemmerne Kristian Pihl Lorentzen (V), Jens Chr. Lund (S), Kim Christiansen (DF), Pia Olsen Dyhr (SF), Henriette Kjær (KF) og Johs. Poulsen (RV), hvor det vurderes, at punkterne 4,8,9,10,11 og 12 kommenteres af transportministeren, at punkterne 1,2,3,6 og 7 kommenteres af justitsministeren og at punkt 5 kommenteres af både transportministeren og justitsministeren.”

Svar:

 

Indledningsvis skal jeg oplyse, at jeg besvarer spørgsmålet i sin helhed. For så vidt angår de spørgsmål, der henhører under Justitsministeriet, er disse besvaret i en udtalelse, der vedlægges denne besvarelse.

FDL rejser i sin henvendelse en lang række spørgsmål og emner, der er af væsentlig betydning for transporterhvervet. Det er blandt andet også derfor, at langt de fleste af de stillede spørgsmål er behandlet i regeringens kommende vejgodsstrategi, der vil udkom sidst i marts måned. Strategien vil selvfølgelig også blive præsenteret for Trafikudvalget.

Jeg vil derfor kun kort konkretisere vejgodsstrategiens svar på enkelte af FDL’s spørgsmål, f.eks. hvorledes vejgodsstrategien tager udfordringerne vedr. erhvervets konkurrenceevne, infrastruktur og rasteplads problematikken op.

Jeg er enig med FDL i, at det er vigtigt, at vi for at sikre transporterhvervets konkurrenceevne fortsat har fokus på erhvervets rammevilkår. 

Transportministeriet vil i tæt dialog med erhvervet arbejde hen imod at fremme effektiviseringen af vejgodstransporterne såvel nationalt som indenfor EU samt arbejde for at sikre harmoniserede vilkår og fair konkurrence for alle vejgodstransportører uanset nationalitet.

 

Hvad angår presset på transportinfrastrukturen, har Infrastrukturkommissionens betænkning af 10. februar 2008 leveret et vigtigt input til regeringens videre arbejde med at udarbejde en samlet investeringsplan. Betænkningen indeholder blandt andet en vifte af vigtige anbefalinger og initiativforslag, som regeringen vil følge op på. 

 

Regeringen vil således inden udgangen af 2008 fremlægge en ny investeringsplan for infrastrukturen i de kommende år med udgangspunkt i blandt andet Infrastrukturkommissionens analyser og anbefalinger. Samtidig vil vi udarbejde en strategi for en omkostningseffektiv CO2 politik for transportsektoren med henblik på at beskrive mulighederne for at realisere et fald i sektorens udledning af CO2.

 

I forhold til presset på infrastrukturen i EU vil regeringen medvirke til at sætte fokus på denne problemstilling. Der vil konkret blive taget initiativ til at nedsætte en følgegruppe med deltagelse af transporterhvervets organisationer med henblik på at få kortlagt flaskehalse og problemområder. Dette arbejde vil indgå i grundlaget for de videre drøftelser i EU - regi. 

 

Jeg er enig med FDL i, at kapaciteten og sikkerheden på rastepladserne kan forbedres.  Vejdirektoratet har i 2006-2007 gennemført en analyse af rastepladsernes tilstand på det ”gamle” statsvejnet, dvs. statsvejnettet før kommunalreformen pr. 1. januar 2007. Et af de væsentligste hovedbudskaber er, at kapaciteten på rastepladserne er for lille på de centrale dele af motorvejsnettet.

 

Jeg kan oplyse, at mit ministerium til stadighed arbejder for en tæt dialog med erhvervet samt med andre offentlige myndigheder. Der eksisterer allerede forskellige fora, hvor erhvervet og offentlige myndigheder mødes og drøfter aktuelle problemstillinger.

 

Den tætte dialog skal være med til at sikre, at rammevilkårene løbende kan justeres og tilpasses i forhold til de udfordringer erhvervet står over for, under hensyntagen til, at det sikres en fortsat forbedret trafiksikkerhed og reduktion af miljøgener fra transportområdet.

 

Det er Transportministeriets målsætning, at denne dialog skal styrkes og udbygges i de kommende år, herunder den tværgående dialog mellem de myndigheder, der har betydning for transporterhvervets rammevilkår. Tilsvarende er det vigtigt med en løbende dialog mellem statslige og kommunale myndigheder.

 

Et væsentligt element heri er en styrkelse af arbejdet i og det organisatoriske set-up omkring Godstransportens Tænketank, der har deltagelse af godstransporterhvervets vigtigste interessenter. Godstransportens Tænketank skal styrkes, så den indfrier en målsætning om et systematisk samarbejde mellem såvel Transportministeriet og erhvervets organisationer om de til enhver tid mest centrale udfordringer samtidig med, at der skabes et forum, hvor dialogen og samarbejdet på tværs af myndigheder og erhverv sikres, når konkrete udfordringer skal håndteres.

 

Eksempelvis vil Transportministeriet nedsætte en arbejdsgruppe under Godstransportens Tænketank, der har til formål at skabe administrative lettelser for erhvervet. Gruppen skal således gennemgå lovgivningen og de administrative regler inden for branchen.

 

Det er samlet min opfattelse, at det konkrete arbejde med vejgodsstrategien vil adressere de af FDL rejste spørgsmål.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen