Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. april 2008

J. nr.           101-80

  

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 312 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 312:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Randers Kommune vedr. Djurslands nordlige hængsel og forbindelsen over Randers Fjord, jf. TRU alm. del - bilag 181."

Svar:

 

Region Midtjylland, Mariagerfjord, Syddjurs, Norddjurs og Randers Kommuner fremfører i henvendelsen en række fordele, de ser ved at etablere det såkaldte ”Nordlige Hængsel” for Djursland til motorvej E45 og den såkaldte ”Forbindelse på tværs” øst om Randers over fjorden. Forløbet af disse vejplaner og en ”Mulig fremtidig forlængelse” er vist på oversigtskort i henvendelsen.

 

Region Midtjylland og kommunerne bag henvendelsen ser gerne, at ”Det Nordlige Hængsel” og ”Forbindelsen på Tværs” indgår i arbejdet med den samlede prioritering af indsatserne i en kommende statslig investeringsplan.

 

Til de vejplaner, der er nævnt i henvendelsen, kan oplyses, at ”Det Nordlige Hængsel” til Djursland vedrører en forlængelse af det nuværende forløb af rute 16/21 gennem de sydlige dele af Randers by, hvor lokal og gennemkørende trafik blandes på en stærkt trafikeret strækning mellem omfartsvejen syd om Assentoft og motorvej E45. Der er tale om en forlængelse af rute 16/21 til en ny overordnet motortrafikvejsforbindelse mellem omfartsvejen syd om Assentoft og E45 i tilslutningsanlægget ved Sdr. Borup.

 

”Forbindelsen på tværs” øst om Randers vedrører planer, som Randers kommune har undersøgt for at forbedre de lokale og regionale vejforbindelser, der i dag fører trafikken gennem Randers by, med henblik på at skabe nye by- og havneudviklingsmuligheder og give en direkte vejforbindelse mellem rute 507 nordøst for byen og ”Det nordlige Hængsel” for Djursland, jf. ovenfor.

 

Derved forudsættes ”Forbindelsen på tværs” sammen med den østlige del af ”Det Nordlige Hængsel” at give en mere direkte vejforbindelse mellem E45 i tilslutningsanlægget ved Sdr. Borup syd for Randers og rute 507 i området nordøst for Randers. Rute 507 er statsvej og forløber fra motorvej E45s tilslutningsanlæg Randers Nord via Ringboulevarden i Randers.

 

En ”Mulig fremtidig forlængelse” vist på side 4 i henvendelsen har et forløb nord om Randers mellem rute 507 nordøst for Randers og rute 180 ved motorvej E45. En vejforbindelse med et lignende vejforløb nord om Randers er tidligere blevet vurderet som alternativ til daværende planer om den nu anlagte statslige vejforbindelse via Ringboulevarden i Randers (rute 507).

 

Som bekendt er Infrastrukturkommissionens rapport for nylig blevet offentliggjort, og dens anbefalinger vil blive en væsentlig del af grundlaget for en investeringsplan for transportinfrastrukturen, der p.t. er under udarbejdelse i mit ministerium og forventes fremlagt i efteråret 2008.

 

De lokale og statslige undersøgte vejplaner i henvendelsen vil på linje med en række andre konkrete anlægsprojekter i tilknytning til statsvejene indgå i de overvejelser om prioritering, som er i gang i forbindelse med udarbejdelsen af investeringsplanen.

 

Som led i arbejdet med investeringsplanen gennemfører jeg en række debatmøder i de enkelte landsdele. Turnéen omfatter blandt andet et møde den 16. maj i Viborg, hvor blandt andre borgmestrene i Region Midtjylland, Mariagerfjord, Syddjurs, Norddjurs og Randers Kommuner vil blive inviteret. Her vil der være mulighed for en samlet drøftelse af de lokale forslag til prioriteringen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen