|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            16. april 2008 J. nr.          004-U18-000368 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 311 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Finder ministeren, at der er tale om konkurrenceforvridning, nÃ¥r person- og godstog afkræves trængselsafgifter (eller kapacitetsafgifter) pÃ¥ banestrækningerne Kalvebod-Lufthavnen, Hvidovre fjern-Høje Taastrup og Vojens-Vamdrup, mens vejtrafikken ikke afkræves sÃ¥danne afgifter?â€
Det er korrekt, at der ikke er nogen direkte pendant til de kapacitetsafgifter som opkræves for togtrafikken på vejområdet – til gengæld er det generelle afgiftstryk for togtrafikken mindre end for vejtrafikken.
Det skyldes ikke mindst at provenuet af alle de afgifter, som opkræves af banegodstrafikken – dog ikke afgifterne for at passere de faste forbindelser – tilbageføres til gavn for banegodstransporten i form af et miljøtilskud, hvorfor der ikke er tale om nogen nettobelastning.
For persontrafikkens vedkommende indregnes afgifterne i grundlaget for fastsættelse af kontraktbetalingen.
Med venlig hilsen
Carina Christensen