Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1349 København K

Dato             16. april 2008

J. nr.           004-U18-000368

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25 februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 310 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 310:

”Ministeren bedes gøre rede for med hvilken begrundelse, der opkræves trængselsafgifter (eller kapacitetsafgifter) for person- og godstog på banestrækningerne Kalvebod - Lufthavnen, Hvidovre fjern - Høje Taastrup og Vojens-Vamdrup, mens dette ikke er tilfældet for vejtrafikkens vedkommende”

Svar:

Begrundelsen for at opkræve særlige afgifter for at benytte strækninger med høj kapacitetsudnyttelse er klar nok. Kapacitetsafgiften skal få operatøren til at overveje, om det også er nødvendigt at benytte den pågældende strækning på det tidspunkt, hvor der er rift om kapaciteten, eller om det er muligt at rykke til tidspunkter, hvor der er bedre plads.

På banesiden er det i praksis meget enkelt at differentiere afgiftsopkrævningen mellem enkelte strækninger og tidspunkter, hvorfor det har været nærliggende at indføre en afgift, som indeholder de rigtige adfærdsincitamenter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen