Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. december 2007

J. nr.           004-u18-246

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål 31 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2007-08, 1. samling, TRU alm. del 32.

 

Spørgsmål nr. 31:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. oktober 2007 fra Ole Rötzler Møller, Roskilde vedr. DSB’s stempelmaskiner, jf. 2007-08, 1. samling, TRU alm. del – bilag 20"

Svar:

 

Jeg har forelagt henvendelsen fra Ole Rötzler Møller for DSB. DSB oplyser i brev af 19. oktober, at ”der på samtlige stationer er et varierende antal af de stempelmaskiner, der anvendes til stempling/klipning af de forskellige klippekorttyper.

Det er selvsagt i DSB’s interesse, at disse maskiner fungerer og er i orden. Både af servicehensyn, men også af indtægtsmæssige grunde tager DSB ikke let på, om stempelmaskinerne er i orden. Kunder, der ikke kan komme til at stemple deres klippekort, fordi maskinerne på en station ikke fungerer, vil i nogen tilfælde kunne rejse gratis, og de skal under ingen omstændigheder betale en kontrolafgift på 600 kr.

På Roskilde station har DSB således 18 stempelmaskiner fordelt på 4 perroner. De er opsat sådan, at de dækker de naturlige adgangsveje og i øvrigt afstemt behovet på den enkelte perron. Den fremgangsmåde er valgt, fordi det under normale forhold, når automaterne fungerer, efter DSB’s opfattelse giver kunderne den bedste betjening.

På Roskilde station tilses maskinerne adskillige gange dagligt begyndende om morgenen. Her ud over reageres der selvfølgelig på tilbagemeldinger fra såvel kunder som togpersonale om stempelmaskiner, der ikke fungerer. Normalt kan funktionsfejl rettes på stedet med mindre indgreb, men i modsat fald opsættes en ny automat.

Disse forholdsregler forhindrer desværre ikke, at der kan være op til flere stempelmaskiner på en station, der er ude af drift – undertiden på grund af systematisk hærværk. Det kan desværre føre til, at kunderne er nød til at afprøve flere stempelmaskiner for at finde en fungerende automat.

DSB finder det naturligt, at togpersonalet orienterer kunderne om spillereglerne. At togpersonalet har udvist den konduite at klippe og stemple klippekortet, ligger inden for rammerne af det skøn, den enkelte medarbejder kan udvise.”

Jeg skal henholde mig til DSB’s svar.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen