|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            16. april 2008 J. nr.          004-U18-000368 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 310 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Mads Mikkel Tørsleff, jf. TRU alm. del – bilag 138, den vedhæftede artikel fra Dagens Industri 8. januar 2008, "TimmertÃ¥g slÃ¥r bilarna" samt grundnotat vedr. EU-Kommissionens meddelelse om overvÃ¥gning af udviklingen pÃ¥ jernbanemarkedet, jf. KOM (2007) 609, med særlig henblik pÃ¥ de to afsnit pÃ¥ side 3, 2. afsnit henholdsvis side 5, 3. afsnit, m.h.t., pÃ¥ hvilke afstande godstransport pÃ¥ skinner anses for at være rentabelt.â€
Det er ikke muligt at opstille en absolut geografisk grænse for, hvornår godstransport på bane er rentabel i forhold til alternativ transport.
Mange forhold indgår i en sådan afvejning, eksempelvis hvor mange tons gods er der tale om, godsets art, skal godset transporteres fra et punkt til et andet, omvejskørsel og adgangen til banespor.
Generelt er banegodstrafikkens konkurrenceevne stigende med afstanden, og den mængde af gods som skal transporteres. Man kan dog under særlige omstændigheder godt forestille sig, at jernbanegodstransport er rationel over korte afstande – og endda kortere end de omtalte 100 km – f. eks. ved transport af meget store tunge mængder, som kul, stål eller lignende.
Det er imidlertid karakteristisk, at sådanne transportopgaver ikke er typiske i den danske erhvervsstruktur.
Med venlig hilsen
Carina Christensen