Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             27. marts 2008

J. nr.           004-u18-381

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 307 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 307:

 

"Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm. 249 redegøre for Banedanmarks begrundelse for sin vurdering af, at Entreprises tilbud baserede sig på en urealistisk høj forventet dagsproduktion og hvorfor Banedanmark mener, at det er urealistisk at gennemføre de to baneprojekter med den samme sporombygningsmaskine."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:

”Banedanmark har udbudt to store sporombygningsprojekter på hver ca. 40 km på hovedstrækningen mellem Fredericia og Århus til samtidig gennemførelse i løbet af foråret 2008. Det har meget høj prioritet, at gennemførelsen af de to projekter følger tidsplanen, således at passagererne og togtrafikken ikke generes mere end strengt nødvendigt.

Hvis de to projekter gennemføres af den samme entreprenør og med kun én sporombygningsmaskine, vil det være nødvendigt med en betydeligt højere gennemsnitsproduktion for hver enkelt etape, end der tidligere er gennemført i andre sporombygningsprojekter, for at undgå afledte forsinkelser for de efterfølgende etaper.

Ledelsen i Banedanmark har derfor vurderet, at der var en betydelig risiko for, at Banedanmarks entreprenørenhed ikke ville være i stand til at udføre de to projekter samtidig uden at efterlade væsentlige restarbejder eller overskride terminerne betragteligt, hvilket vil genere togtrafikken på strækningen i betydeligt større omfang, end der allerede er meldt ud.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen