|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27. marts 2008 J. nr.          004-u18-381  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 307 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm. 249 redegøre for Banedanmarks begrundelse for sin vurdering af, at Entreprises tilbud baserede sig på en urealistisk høj forventet dagsproduktion og hvorfor Banedanmark mener, at det er urealistisk at gennemføre de to baneprojekter med den samme sporombygningsmaskine."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
â€Banedanmark har udbudt to store sporombygningsprojekter pÃ¥ hver ca. 40 km pÃ¥ hovedstrækningen mellem Fredericia og Ã…rhus til samtidig gennemførelse i løbet af forÃ¥ret 2008. Det har meget høj prioritet, at gennemførelsen af de to projekter følger tidsplanen, sÃ¥ledes at passagererne og togtrafikken ikke generes mere end strengt nødvendigt.
Hvis de to projekter gennemføres af den samme entreprenør og med kun én sporombygningsmaskine, vil det være nødvendigt med en betydeligt højere gennemsnitsproduktion for hver enkelt etape, end der tidligere er gennemført i andre sporombygningsprojekter, for at undgå afledte forsinkelser for de efterfølgende etaper.
Ledelsen i Banedanmark har derfor vurderet, at der var en betydelig risiko for, at Banedanmarks entreprenørenhed ikke ville være i stand til at udføre de to projekter samtidig uden at efterlade væsentlige restarbejder eller overskride terminerne betragteligt, hvilket vil genere togtrafikken pÃ¥ strækningen i betydeligt større omfang, end der allerede er meldt ud.â€
Carina Christensen