|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26.  marts 2008 J. nr.          004-U18-000358  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. februar 2008 fra Dansk Industri vedr. potentiale i OPP-projekter, jf. TRU alm. del – bilag 178"
Transportministeriet er, som udgangspunkt, positiv overfor en hensigtsmæssig anvendelse af OPP.
I forbindelse med udarbejdelsen af investeringsplanen for de kommende infrastrukturinvesteringer vil ministeriet inddrage overvejelser omkring OPP. Transportministeriet er interesseret i at opnå et kvalificeret grundlag for at vurdere OPP og opbygge reel erfaring med OPP.
Regeringens Handlingsplan for OPP, fra 2004, iværksatte en række initiativer med det formål at understøtte anvendelsen af OPP.
Transportministeriet har haft ansvaret for OPP-trafikpuljen med det formål at fremme iværksættelsen af regionale pilotprojekter på trafikområdet ved at bidrage til undersøgelser af, om regionale og lokale trafikprojekter kan realiseres som OPP. Ligeledes har det været en målsætning med OPP-Trafikpuljen for Transportministeriet, at kunne sikre videndeling, opbygning af kompetencer til vurderinger, planlægning og gennemførelse af OPP-projekter, samt stillingtagen til konkrete ansøgninger om projekter.
I forlængelse af trafikaftalen af 5. november 2003 blev der afsat 25 mio. kr. (OPP-Trafikpuljen), hvorfra amter og kommuner kunne søge støtte til dækning af visse omkostninger i forbindelse med at teste og igangsætte OPP-pilotprojekter på trafikområdet.
Da puljen blev etableret, var der stor interesse i amter og kommuner. Antallet af støttede projekter svarede til det forventede og flere har vist interesse for at søge støtte i puljen, herunder Københavns Kommune og Århus Kommune. Dog har støttebeløbene været lavere end forventet. Puljen er på forslaget til finansloven for 2008 videreført med ca. 22 mio. kr.
OPP var i 2004 en mere ukendt organisationsform end i dag og der var ligeledes en vis uklarhed om de skatte- og momsretlige regler i forbindelse med projekter på trafikområdet. Dette kan samlet set have medført en tilbageholdenhed i forbindelse med yderligere ansøgninger fra OPP-Trafikpuljen.
Med en forventet afklaring af de skatte- og momsretlige problemstillinger, jf. arbejdet med en OPP-model ved motorvejen Kliplev-Sønderborg, vil det kunne forventes, at der igen opstår et behov for at iværksætte OPP forundersøgelser med støtte fra OPP-Trafikpuljen.
./.
Transportministeriet skal henvise til det vedlagte bidrag fra
Velfærdsministeriet vedrørende reglerne om deponeringspligt.
Carina Christensen