|
|
J.nr. BLS-301-00023 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 304 (alm. del) stillet af Folketingets Trafikudvalg
Spørgsmål 304
Ministeren bedes vurdere oplægget fra Ærø Kommune om Ærøs færgestruktur m.h.t., hvordan oplægget harmonerer med forskellige naturbeskyttelsesbestemmelser, herunder Ramsar konventionen og EU's direktiver under Natura 2000, jf. TRU alm. del - bilag 174.
Svar
Sejlads med hurtigfærger kræver miljøgodkendelse, jf. bekendtgørelse nr. 821 af 23. oktober 1997 om miljøgodkendelse af hurtigfærger. Bekendtgørelsen fastsætter vejledende støjkrav til hurtigfærger, herunder vejledende grænseværdier for lavfrekvent støj fra hurtigfærger under sejlads, samt særlige regler om konsekvensvurdering af hurtigfærgerutens indvirkning på natur, miljø, kulturminder eller friluftsaktiviteter, når ruten går gennem et Natura 2000 område (fuglebeskyttelsesområde,herunder Ramsarområde, og/eller habitatområde). Det er i overensstemmelse med habitatdirektivets krav om konsekvensvurdering af planer og projekter, som kan skade et Natura 2000 område. Konsekvensvurderingskravet er yderligere præciseret i bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (Habitatbekendtgørelsen).
For så vidt angår anlæg af færgehavn i Natura 2000-område, må der
ifølge habitatbekendtgørelsen ikke i Natura 2000-områder planlægges nye eller væsentlige udvidelser af trafikanlæg, f.eks. havne, hvis det forudsætter planlægning efter planloven. By- og Landskabsstyrelsen kan i særlige tilfælde fravige forbuddet og give en planlægningstilladelse, jf. bekendtgørelsens § 5. En sådan plan vil samtidig være omfattet af Lov om miljøvurdering af planer og programmer, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, idet anlæg af havne og havneanlæg er omfattet af bilag 4, punkt 10 e.
By- og Landskabsstyrelsen giver en sådan tilladelse, hvis By- og Landskabsstyrelsen, på det forelagte grundlag, vurderer, at den ansøgte plan eller projekt ikke umiddelbart må forventes at skade det berørte Natura 2000-område. Med en planlægningstilladelse kan den videre planlægning sættes i gang. Den videre planlægning vil i mange tilfælde udover Natura 2000-vurderinger rumme en uddybende vurdering af planen eller projektets konsekvenser for anden natur, miljø, erhvervsinteresser, borgere mv.
Den kompetente myndigheds efterfølgende behandling af sager, hvor der er givet tilladelse til planlægning, skal ske i overensstemmelse med Habitatbekendtgørelsens regler om konsekvensvurdering, jf. §§ 6-7 om screening og eventuel konsekvensvurdering. Planlægningstilladelsen er derfor ikke samtidig en tilladelse til endelig vedtagelse af planen eller projektet.
Anlæg af færgehavne skal endvidere underkastes en vurdering af anlæggets virkning på miljøet (VVM).
Det bemærkes, at hensynet til Natura 2000-områderne også skal varetages i de tilfælde, hvor der efter andre ministeriers lovgivning skal gives tilladelser til at anlægge en havn. F.eks. ved administrationen af kystbeskyttelsesloven.
Ærø Kommunes forslag til ændring af den fremtidige færgestruktur indebærer på sigt en forbedring og udvidelse af landanlæggene ved de eksisterende havne og vejanlæg. Der er tale om anlæg, der forudsætter en planproces, jf. planloven.
Miljøministeriet har ikke hermed taget stilling til, om de fremlagte planer kan gennemføres, eller om der er hensyn, herunder overordnede natur- og landskabsinteresser, der indebærer, at planerne ikke vil kunne realiseres. Det vil kræve en konkret vurdering jf. den beskrevne myndighedsbehandling.