|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            4. april 2008 J. nr.          004-U18-000383 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 298 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Kan ministeren bekræfte oplysningerne i udsendelsen "21 Søndag" pÃ¥ DR 1 søndag den 17. februar 2008 om, at DSB har betalt 70 pct. af prisen pÃ¥ de 83 togsæt fra Ansaldo Breda, selv om langt hovedparten af togene ikke er leveret og ingen af dem endnu er i almindelig drift?â€
DSB oplyser, at det er korrekt, at man har betalt ca. 70 pct. af den samlede kontraktpris til AnsaldoBreda.
Betalingerne er effektueret med baggrund i de milepæle, der kontraktsligt er fastsat. Milepælene afspejler den fysiske færdiggørelse af de enkelte togsæt. Herudover har milepælene udløst betalinger af engangsomkostninger.
Samtlige betalinger er således udløst af kontraktlige forhold afledt af fysiske begivenheder.
Det fremgår af IC4 kontrakten, at en forudsætning for DSB’s forudbetaling er, at der stilles en anfordringsgaranti for beløbet. Denne er stillet på en måde, som DSB har godkendt, og nedskrives i takt med endelig godkendelse af togene.
Baggrunden for anfordringsgarantien er at sikre de store beløb, der indgår i forudbetalingerne, og er sædvane ved leverancer af denne karakter.
Med venlig hilsen
Carina Christensen