|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            9. april 2008 J. nr.          004-U18-000383 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 297 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at man var advaret om, at Ansaldo Breda ikke var den mest pÃ¥lidelige leverandør af tog, da DSB bestilte 83 togsæt til en værdi af 5 mia. kr. i Ã¥r 2000 samt oplyse, om det er korrekt, at man tidligere havde oplevet problemer med denne leverandør i forbindelse med levering af tog til den københavnske metro.â€
Jeg skal henvise til, at Rigsrevisionen i december 2006 afgav en rapport om forløbet vedrørende anskaffelsen af IC4 togene.
I denne rapport hedder det:
â€DSB foretog generelt en systematisk og kritisk vurdering af togleverandørernes tilbud, og grundlaget for at vælge AnsaldoBreda var gennemarbejdet. Detailvurderingen og de efterfølgende forhandlinger indebar en systematisk og kritisk vurdering og sammenligning af de 3 tilbuds pris og kvalitet. Desuden foretog DSB vurderinger af tilbudsgivernes organisation, koncept for styring af projekter og tilbuddenes leveringsplaner, der indgik som en underkategori af en teknisk vurdering.â€
â€DSB fik hos andre togkøbere viden om AnsaldoBreda, herunder om mindre leveringsforsinkelser, som DSB vurderede ikke var større, end hvad der generelt var gældende i branchen.â€
â€Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at pÃ¥ det tidspunkt, hvor DSB valgte AnsaldoBreda som leverandør af tog, var der ikke indikationer pÃ¥ at AnsaldoBreda ville levere senere end andre togleverandører.â€
Med venlig hilsen
Carina Christensen