|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            4. april 2008 J. nr.          004-U18-000383 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 296 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Kan ministeren bekræfte, at DSB i 2006 valgte at ignorere rÃ¥d fra deres norske rÃ¥dgivere, Veritas, om at stoppe projektet om levering af IC4-tog fra den italienske producent Ansaldo Breda og i bekræftende fald bedes oplyst, hvilken begrundelse, der blev givet?â€
Jeg har sendt spørgsmålet videre til DSB, som har bidraget med følgende:
I august 2006 blev leverancen af tog fra AnsaldoBreda diskuteret i pressen. Skriverierne henviste blandt andet til, at der i sommeren 2004 havde været artikler i flere aviser om at det Norske Veritas (DNV) havde anbefalet DSB at stoppe indkøbet af IC4 togene.
DSB kommenterede artiklerne i en pressemeddelelse af 9. september 2004. Heraf fremgik:
â€Dagbladet Børsen bringer i dag en artikel med overskriften "Eksperter: Stop milliardindkøb af tog".
DSB vil gerne fastslå, at Norske Veritas har bistået DSB med at lave en risikovurdering af tidsplanen i leverancen af IC4-togene. Norske Veritas er ikke blevet bedt om at vurdere sikkerheden ved togene eller deres ydeevne. På det område har DSB selv ekspertise på internationalt niveau.
"Jeg vil gerne slå helt fast, at IC4-projektet i DSB ledes af kompetente og fagligt dygtige folk, og at en af DSB's kernekompetencer er at indkøbe tog," siger Keld Sengeløv og fortsætter.
"Har man at gøre med en investering på fem mia. kroner, skal man udvise rettidig omhu, når fremdriften i leveringen ikke lever op til det aftalte. Derfor bad DSB allerede i december 2003 Norske Veritas om en vurdering af ricisi ved tidsplanen. Det er blandt andet de vurderinger, der ligger til grund for, at DSB i juni bad Ansaldobreda om den reviderede leveringsplan. Derfor er der intet i Børsens artikel i dag, der rykker ved den information om IC4, som DSB fremlagde i halvårsmeddelelsen den 25. august," siger Keld Sengeløv.
Han understreger at DSB har en meget stærk kontrakt, og at DSB føler sig sikker på, at Ansaldobreda kan levere tog, der opfylder DSB's krav og specifikationer. Og som DSB gentagne gange har sagt, så vil vi ikke modtage IC4-togsæt før de opfylder de kontraktuelle krav," siger adm. direktør Keld Sengeløv.
Om selve grundlaget for Børsens artikel går DSB's adm. direktør i rette med Børsen.
"Der eksisterer ikke en rapport fra Norske Veritas dateret den 23. august 2004. Det, Børsen bruger som grundlag, er en række dias, der blev brugt på et arbejdsmøde den 23. august, hvor DSB og Norske Veritas diskuterede en række spørgsmål. For at forstå indholdet af de overskrifter, der blev præsenteret på flere af disse dias, kræver det, at man har deltaget i mødet. Da dele af pressen er i besiddelse af disse dias, har DSB valgt at lægge dem frem for alle."
Se de originale dias pÃ¥ denne adresse: www.dsb.dk/dok_IC4â€
Jeg skal henholde mig til DSB's bemærkninger.
Med venlig hilsen
Carina Christensen