|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. marts 2008 J. nr.          432-24  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 293 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren bekræfte sin udtalelse om motorvejen Kliplev-Sønderborg i vedlagte Ritzau telegram fra 18. februar 2008 â€Motorvej udskydes kun eet Ã¥r†og vil ministeren samtidig bekræfte, at der ikke efterfølgende vil ske yderligere udsættelser af projektet?"
Kliplev-Sønderborg motorvejsprojektet er det første statslige vejprojekt i Danmark, som søges gennemført som et OPP-projekt. Der er således tale om et pilotprojekt, som er uden fortilfælde i Danmark.
Tilvejebringelse af et fyldestgørende udbuds- og kontraktgrundlag kræver bl.a. afklaring af og stillingtagen til en lang række tekniske, økonomiske, skattemæssige og juridiske problemstillinger, som Vejdirektoratet siden projektets overtagelse har arbejdet med under inddragelse af ekstern bistand, herunder fra Kammeradvokaten og COWI.
Der har i forbindelse med arbejdet løbende været kontakt til skattemyndighederne om de skatteretlige aspekter.
Udgangspunktet for Vejdirektoratets arbejde med en OPP-konstruktion for projektet har således været en kontrakt, hvor den private part får til opgave at gennemføre anlægget af vejen og den efterfølgende drift af vejen i 30 år. Udgangspunktet har endvidere været, at den private part overtog ejerskabet af vejen fra vejens åbning og frem til en eventuel overdragelse efter den 30-årige driftsperiode.
De konkrete OPP-modeller for motorvejprojektet har været forelagt skattemyndighederne, der ultimo 2007 har tilkendegivet, at en offentlig vej – som motorvejen forudsættes at være efter åbningen – ikke umiddelbart kan anses som et likvidt aktiv, der skatteretligt kan betragtes som overført til en privat parts ejendom, når det ikke er muligt at fastsætte en markedskonform pris for tilbageoverdragelsen til staten efter den 30-årige driftsperiode.
På baggrund af denne tilkendegivelse er der under inddragelse af Kammeradvokaten udarbejdet et oplæg til et udbud af en OPP-model, hvor den offentlige part både er formel såvel som reel ejer, men hvor der samtidig sker et udbud af de centrale OPP-elementer:
· De funktionsbaserede krav. Der forudsætter sammentænkning af planlægning, projektering, opførelse, drift og service i en lang årrække.
· Drift- og vedligeholdelse i en længere årrække (f.eks. 30 år) overlades til den private part.
· Bygherrerisikoen i projekterings- og udførelsesfasen overlades i alt væsentligt til den private part, som til gengæld får større frihed til planlægning, projektering og udførelse.
· Betalingsmekanismer, som indebærer forholdsmæssigt afslag i de løbende betalinger, hvis der er mangler i den aftalte funktionalitet.
· Finansieringselement, hvorved den private OPP-parts investering tilbagebetales over en årrække i nærmere fastlagte rater.
Der foretages i løbet af de kommende uger en høring hos de relevante organisationer vedrørende denne models attraktivitet i markedet med henblik på efterfølgende af kunne gennemføre et udbud af projektet.
Som anført i Aktstykke 86, tiltrådt af Finansudvalget den 26. januar 2006, forudsættes den endelige beslutning inden en eventuel OPP-kontrahering at ske ved en sammenligning med en traditionel løsning. Vejdirektoratet arbejder på den baggrund med et såkaldt parallelt udbud af OPP-modellen og med en totalentreprisemodel som reference i udbuddet.
Åbningstidspunktet for projektet vil afhænge af udbudsformen og tidspunktet for indgåelse af kontrakt med den private part i et OPP-projekt.
Det er på nuværende tidspunkt Vejdirektoratets vurdering, at et OPP-selskab tidligst vil kunne åbne motorvejen for trafik i 2013 og ikke som tidligere antaget i 2012.
Carina Christensen