Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2008

J. nr.           004-U18-356

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 284 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 284:

 

”Ministeren bedes fremsende en repræsentativ oversigt over de forslag, der gennem årene har været fremsat med henblik på at reaktivere jernbanestrækningerne Næstved-Slagelse, og Høng-Værslev-(Kalundborg).”

 

Svar:

 

Næstved-Slagelse

Jeg skal indledningsvist oplyse, at der gennem udmøntning af den foreliggende lovmæssige hjemmel er truffet endelig beslutning om at nedlægge strækningen Slagelse-Næstved. Trafikudvalget er første gang med brev af 13. marts 2007 blevet orienteret om denne beslutning. Det fremgik af brevet, at beslutningen blev truffet i samråd med forligskredsen (V, K, RV og DF) på baggrund af en undersøgelse foretaget af Trafikstyrelsen i 2006 med bistand fra eksterne konsulenter.

 

I forhold til tidligere fremsatte forslag angående reaktivering af strækningen mellem Slagelse og Næstved kan jeg oplyse om, at en søgning i Transportministeriets journalsystem viser, at Banedanmark indenfor de seneste 10 år har gjort Transportministeriet bekendt med følgende henvendelser:

 

 

 

 

 

I forbindelse med Trafikstyrelsens undersøgelse fra 2006 blev der jf. brevet af 13. marts 2007 gennemført en vurdering af relevante interessenters (herunder kommuners, erhvervsvirksomheders og jernbanevirksomheders) trafikale behov for genoptagelse af jernbanetrafik på strækningen Slagelse-Næstved.  I den forbindelse foretog de eksterne konsulenter en række interviews med interessenterne.

 

./.

 
Til Trafikudvalgets orientering vedlægges appendiks 1 med gengivelse af interessenternes svar fra de gennemførte interviews. Det fremgår, at:

 

 

 

 

 

 

Høng-Værslev (delstrækning under Slagelse-Kalundborg)

Det er tidligere i oktober 2005 - i forbindelse med besvarelsen af S 348-350 - blevet oplyst til Folketinget, at jernbaneforbindelsen mellem Slagelse og Kalundborg blev nedlagt i 1971. Det fremgår endvidere, at understrækningen Høng-Gørlev nu ejes af Vestsjællands Lokalbaner A/S, mens understrækningen Gørlev-Værslev er udlagt som gang- og cykelsti. Ifølge Banedanmark blev sporene mellem Gørlev og Værslev fjernet i starten af 1980’erne.

 

For oplysninger vedr. forslag om reaktivering af den resterende jernbane mellem Høng og Gørlev henvises til Vestsjællands Lokalbaner A/S.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen