Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. marts 2008

J nr.             004-U18-353

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. februar stillet mig følgende spørgsmål 281 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 281:

 

Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Berlingskes business.dk torsdag den 21. februar 2008: ”Svigt i nyt kontrolsystem truer flyvesikkerhed"

Svar:

 

Transportministeriet har indhentet oplysninger fra Naviair og Statens Luftfartsvæsen som er ansvarlig for tilsynet med Naviairs udøvelse af luftkontroltjeneste.

 

På baggrund af oplysningerne fra Naviair og Statens Luftfartsvæsen er jeg fortsat overbevist om, at Naviair gør alt, hvad der står i deres magt for sikre, at implementeringen af det nye system sker på en sikker og forsvarlig måde. Det er jo også af hensyn til dette, at Naviair har valgt at starte ud med en reduceret trafikkapacitet.

 

Naviair har oplyst, at Naviair natten mellem den 28. og 29. december 2007 tog et helt nyt flyvekontrolsystem i brug.  Det skete til tiden og inden for de budgetterede rammer (1,2 mia. kr.). Ibrugtagningen af det nye system var samtidig kulminationen på mere end ti års systematisk udvikling af organisation, medarbejdere og teknologi.

 

Med det nye system kan Naviair fortsat levere flyvekontrol af høj kvalitet og med stor sikkerhed til de flyselskaber, som flyver gennem dansk luftrum. Det nye flyvekontrolsystem betyder derudover:

 

 

 

Indkøringen af systemet har været tilrettelagt i overensstemmelse med

Naviairs overordnede prioritering: Sikkerhed, kapacitet og effektivitet.

 

Naviairs grundlæggende strategi for indkøringen af det nye system har således været:

 

 

Dette fremgår også af det orienterende notat ”Ibrugtagning af Naviairs nye flyvekontrolsystem” af 18. december 2007, som er tilsendt Folketingets Trafikudvalg.

 

På baggrund af de to første måneders drift af det nye system har Naviair oplyst følgende: 

 

”Naviair har holdt et højt sikkerhedsniveau. Opgørelsen af sikkerhedssituatio­nen efter de første to måneders drift med det nye flyvekontrolsystem viser et bedre resultat, end Naviair opnåede med det gamle system i samme periode i 2007. Det skal i den forbindelse understreges, at sikkerhedsniveauet i 2007 var det højeste, Naviair har opnået, siden målingerne blev indledt i 2001.

 

Det nye flyvekontrolsystem er teknisk meget stabilt; men der er konstateret flere funktionsmæssige problemer end forventet. Naviair har et godt overblik over disse problemer og arbejder tæt sammen med sine leverandører for at løse dem så hurtigt som muligt.

 

De funktionsmæssige problemer har gjort, at Naviair ikke helt har kunnet hæve kapaciteten som planlagt.

 

Indkøringen af det nye system har belastet flyvelederne hårdere end forventet. Det skyldes, at flyvelederne både har skullet oparbejde rutine i det nye system, samt har skullet forholde sig til de funktionsmæssige problemer. Dertil kommer, at ferie og anden optjent frihed i en periode har været udskudt.

 

Naviairs ledelse har været opmærksom på belastningen og har derfor løbende opfordret flyvelederne til at søge kollegial støtte eller ekstra træning og har derudover tilbudt flyvelederne midlertidig overfør­sel til arbejde på et mindre kompliceret arbejdsområde. Der er kun gjort brug af dette i meget begrænset omfang.

 

Efterhånden som flyvelederne får rutine i systemet, og de funktionsmæssige problemer rettes i samarbejde med Naviairs leverandører, vil Naviair under nøje hensyntagen til flyvesikkerheden hæve kapaciteten.

 

Naviair har holdt et højt informationsniveau over for sine kunder. Naviair har både før og efter flyvekontrolsystemets ibrugtagning sendt sine kunder kundebreve, offentliggjort nyheder (dansk og engelsk) på sin hjemme­side, samt holdt konsultationer på såvel high-level som operationelt niveau.”

 

Statens Luftfartsvæsen er ansvarlig for tilsynet med Naviairs udøvelse af flyvekontroltjenester.

 

Statens Luftfartsvæsen har oplyst, at Statens Luftfartsvæsen den 5. december 2007 har givet Naviair en samlet godkendelse af det nye flyvekontrolsystem.

 

Godkendelsen er baseret pÃ¥ en række tekniske godkendelser af delsystemer, samt tekniske, dokumentationsmæssige og operationelle vilkÃ¥r som Naviair skal opfylde.

 

Statens Luftfartsvæsen har oplyst, at de vilkÃ¥r, der er fastsat som forudsætning for ibrugtagning af det nye flyvekontrolsystem, alle er opfyldt.

 

Statens Luftfartsvæsen fører løbende tilsyn med, at Naviair sÃ¥vel teknisk som operationelt lever op til de gældende bestemmelser.

 

Ved ibrugtagning af det nye flyvekontrolsystem har der imidlertid vist sig at være behov for justering og tilretning af elementer i de nye funktionaliteter.

 

Indtil sÃ¥danne justeringer og tilretninger er afsluttet, er der gennemført operationelle kompenserende foranstaltninger, sÃ¥ledes at det nye flyvekontrolsystem til stadighed er sikkert at anvende. 

 

Statens Luftfartsvæsen bemærker, at de flyvesikkerhedsmæssige krav, der stilles til det nye flyvekontrol system, er højere end de krav, der var gældende for det tidligere CATCAS-system. Flyvesikkerheden er dermed

forbedret med det nye flyvekontrolsystem.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen